Beijing zoekt oplossingen voor verkeersinfarcten
Beijing is de strijd tegen overvolle wegen aan het verliezen nu steeds meer Chinese gezinnen zich een auto kunnen veroorloven. Desondanks geeft het stadsbestuur niet op en wil het de bevolking voorleggen of plannen voor het uitbreiden van het aantal bussen, metro's en wegen moeten worden uitgevoerd. Ook wil de stad de parkeertarieven verhogen.
"Verkeersinfarcten zijn een weerspiegeling van de economische ontwikkeling en de verbetering van de levensstandaard", zei de verkeerscommissie van Beijing dinsdag. Als oorzaken van de verkeersproblemen wijst de commissie naar de bevolkingsdichtheid, het groeiende aantal voertuigen op de weg, het overvolle openbaar vervoer en de slechte aansturing van het verkeer.
In Beijing rijden zo'n 4,7 miljoen auto's, bijna twee keer zoveel als in 2005. Dagelijks rijden er gemiddeld zo'n tweeduizend nieuwe auto's op de weg. Maar het grote aantal auto's vertelt niet het hele verhaal. Het probleem wordt vergroot doordat auto's met bussen en fietsers vechten om de beperkte ruimte. Hierbij is een agressieve rijstijl de norm, nog eens aangevuld door een vrijwel volledig negeren van de verkeersregels.
Maatregelen voor het beperken van het aantal voertuigen op de weg liggen nog niet klaar, maar het stadsbestuur kan in de toekomst overgaan op een systeem waarbij auto's om de dag worden verboden, afhankelijk van het laatste nummer op de kentekenplaat. Momenteel mogen auto's in Beijing zich al één dag per week niet op straat begeven. Een dergelijk verbod zou wel tot gevolg kunnen hebben dat welgestelde Chinezen een tweede auto kopen om alsnog dagelijks te kunnen rijden.
Uit onderzoek blijkt dat in 60 procent van de gevallen de bestemming van automobilisten binnen vijf kilometer van hun huis ligt. Deze afstanden kunnen makkelijk per fiets of het openbaar vervoer worden afgelegd, maar ook busbanen zijn geregeld overvol. Het stadsbestuur wil om die reden het openbaar vervoer efficiënter maken en aantrekkelijk voor alle inkomens.