NS: winterplan werkt
De sneeuwval van afgelopen zaterdag heeft allerminst tot chaos op het spoor geleid. Door over te schakelen op de winterdienstregeling bleef de overlast beperkt, zegt NS-topman Bert Meerstadt dinsdag in het AD. Hij vindt de kritiek van de Tweede Kamer, vakbonden, minister van Verkeer en Waterstaat Melanie Schultz (VVD) en reizigersorganisatie Rover niet terecht.
Zaterdag liep het treinverkeer rond Utrecht Centraal urenlang vast. De overlast was volgens Meerstadt 'heel vervelend'. "Zeker omdat veel mensen Sinterklaas wilden vieren, maar onze winterplannen hebben gewerkt."
De overlast bleef volgens hem beperkt tot de regio rond Utrecht. Meerstadt wijst erop dat de chaos zich vorig jaar in soortgelijke situaties nog over het hele land verspreidde en tot drie dagen aanhield. "Nu was het twee tot drie uur rondom Utrecht. Een hele verbetering."
Wel valt volgens de topman wat te verbeteren in de informatievoorziening. "We moeten duidelijker zeggen: heb even geduld, we werken aan een oplossing om iedereen thuis te krijgen." Daarvoor biedt hij zijn excuses aan.
De winterdienstregeling houdt in dat treinen tussen stations pendelen in plaats van een lange route langs veel stations af te leggen. Als een trein uitvalt, zorgt dat door de winterdienstregeling alleen op een klein stukje van het traject voor problemen. Zo moet de overlast beperkt blijven.
Ondanks dat de topman tevreden is over de regeling, wordt de reclamecampagne waarin de NS zegt klaar te zijn voor de winter van de buis gehaald. "Het is raar om te verkondigen dat we goed zijn voorbereid, terwijl mensen vertraging hebben gehad", legt hij in de krant uit.
In de Volkskrant wijst directeur van ProRail Bart Smolders erop dat vorige week maandag bijna negenhonderd kilometer file op de wegen stond, terwijl de treinen amper problemen hadden.
Een correspondent van de krant in Engeland beschrijft dat de natie 'een collectieve zucht' slaakt zodra de eerste sneeuwvlokken neerdalen. Door de sneeuw reed daar slechts een op de drie treinen. In Duitsland zou men geloven dat het treinverkeer in Nederland beter is geregeld, al weet niemand of dat echt klopt.
Bij schiphol reedt alleen de trein tussen hoofddorp en amsterdam CS. Ja ja niets aan de hand. Ik zou de beste man bijna willen verplichten om bij slechte weersomstandigheden zelf op utrecht CS een informatiehokje te gaan bemannen. Dan eens kijken of hij nog zo nochelant blijft.
vorig jaar lag op een gegeven moment heel nederland onder een pak van 10cm.
Op donderdag 22 november 2007 @ 12:42 schreef Neelis het volgende: Rabbelneuteaantwaark ?
Dat mensen zo'n probleem hebben om te laat op de arbeidsplek aan te komen?
Hollanders........NOESTE werkers!
Alle treinen rijden!
http://www.youtube.com/watch?v=gAg8tssYFlI
Uiteindelijk heeft ze 3,5 uur over de reis gedaan.
Winterplan werkt prima en de informatievoorziening is dik in orde.
4x met 300 mensen roltrap op en af van en naar perron 11a naar 13a is echt geen pretje, iedere conducteur zei wat anders, stuurde mensen op eigen initiatief weer terug.
Dat was toen rond die brand in utrecht op amsterdam centraal. Waarom is die omroeper niet gewoon continue aan het omroepen WELK perron voor welke bestemmingen. Dan houd je alles iig op 1 kanaal, eventuele wijzigingen hoor je dan snel genoeg
Live like you'll die today...
JD
Hun core business kunnen ze niet uitvoeren: Mensen van A naar B brengen, maar ze kunnen wel miljoenen uitgeven aan Wifi in Intercity's (totaal doelloos), salarissen van de directie en zelfs tv-reclames en sponsering......
ga aub terug naar je roots en doe pas andere dingen als je daar de tijd en het geld voor heb....
Simpelweg geld besparing.
Ze kunnen de spoorwisselverwarming ook een dag voor de vorst aanzetten. Dan blijft de boel gewoon branden. Nu zetten ze de verwarming pas aan als het vriest.. en dan zit de boel vast/verstopt/etc.. en werkt het niet/stoort veel.
Zelfde geld voor de wagonwielen. Als ze deze nu eens vervangen voordat ze vierkant worden.. en niet pas wanneer ze al vierkant zijn ...
Ik - de klant dus - heb nul komma nul te maken met ProRail. Ik koop mijn kaartje bij de NS, niet bij Prorail. De NS dienen er maar voor te zorgen dat hun onderaannemers/spoorbeheerders/toeleveranciers volddoen aan redelijke kwaliteitseisen.
=D , zo snel mogelijk en alleen met exclusieve echte japanners ons treinsysteem laten ombouwen naar JR methode, ik ben vaak met de trein geweest in Japan en ik zou die troep van de NS in een omslag ruilen met JR =D
NS = Niet Snel
We hebben een van de drukst bereden sporen en een zeer strakke dienstregeling. Dat is zeker niet overal zo. Omdat het zo krap is onstaat er bij een probleempje al gauw een groter probleem. Zeker bij knelpunten zoals utrecht. Zo hebben we laatst nog kunnen zien wat er gebeurt als Utrecht helemaal uitvalt.
De problemen met infrastructuur is niet in 1 jaar opgelost. De snelwegen planten ze ook niet in 1 jaar erbij. Ze moeten doen met wat ze hebben. En als het echt zo slecht is als alle stuurlui die aan wal staan beweren dan doen ze nog een geweldige job. Ik denk niet dat ze meer problemen hadden als het winterse weer langer aangehouden had. Dit was een mooie praktijk test. En ik geloof dat die geslaagd is.
Vertraging is normaal. Ook bij normaal weer heb ik wel eens aansluitingen gemist door storingen of andere oorzaken.
Je moeder heeft ook gewerkt. Ik heb er zaterdag gewoon vierenhalf uur over gedaan om van Amsterdam naar Amersfoort te komen. (normaal 40-45 min.) Dus NS, kap alsjeblieft met je kop in het zand steken.
Ik heb mijn Geld terug bij vertraging-formulier (trein naar Almelo zaterdagavond) alvast ingevuld, gaat zo op de post.
Ergerniswekkend. Voor het achterlijk hoge bedrag dat ik betaal eis ik gewoon op tijd te arriveren en de NS/Prorail/wiedanook mag daar geen enkel excuus voor geven. En het al helemaal niet bagatelliseren.Zeker niet als je beseft hoeveel geld ze spenderen aan spotjes, promoties en andere onzin.
Dat staat overigens los van echte verstoringen zoals brand e.d.
Ja, en als er geen file is en er weer een of andere storing is in een knooppunt rond utrecht kan het hele land zowat niet met de trein.
Lekkere vergelijking, alleen omdat het 1 keer goed gaat.
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken