Biostabilreclames moeten verdwijnen
De Reclame Code Commissie (RCC) heeft vrijdag bepaald dat de reclames voor de Biostabil 2000 "niet deugen". Volgens de Commissie kan de heilzame werking van de ketting niet aannemelijk worden gemaakt en worden in de commercials vaktermen gebezigd die erop gericht zijn om eventuele kopers te misleiden.
De Biostabil zou lichamelijke kwalen kunnen verhelpen door een in het sieraad verwerkte magneet die elektrische spanningen in het lichaam regelt. Diverse personen vonden deze uitleg echter dubieus en ondernamen actie. De MMG Media Groep zette een website op en het televisieprogramma Radar van de TROS nam het sieraad op 8 maart onder de loep.
Hoewel Bruno Santanera, wiens vader de Biostabil heeft uitgevonden, zegt "alles te kunnen bewijzen en aan iedereen die bij mij komt kijken de werking te kunnen tonen", is de RCC van mening dat de reclamefilmpjes waarin de ketting door Tineke de Nooij wordt aangeprezen, niet langer in de huidige vorm mogen worden vertoond.
De volledige, niet-bindende, uitspraak van de Reclame Code Commissie is hier te vinden.