Verkooppraktijken energiebedrijven nader onderzocht
De Nederlandse Mededingingsautoriteit en de Consumentenautoriteit zijn een nader onderzoek gestart naar de misleidende verkooppraktijken van een klein aantal energiebedrijven. Dat schrijft demissionair minister van Economische Zaken Maria van der Hoeven (CDA) in een brief aan de Tweede Kamer.
De bewindsvrouw kondigde begin dit jaar een onderzoek naar de misleidende colportage aan. Reden was het toenemende aantal klachten. Dit beeld wordt bevestigd door het onderzoek. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn driehonderd meldingen binnengekomen via ConsuWijzer, schrijft de bewindsvrouw. Veel mensen stellen het niet op prijs als ze aan de deur worden lastiggevallen.
Bij zeventig procent van de klachten gaat het om 'slechts enkele bedrijven'. Bij deze bedrijven lijkt dan ook 'structureel iets aan de hand' en de toezichthouders zijn een nader onderzoek gestart. Om welke bedrijven het gaat, meldt de minister niet.
Zij wijst erop dat deze vorm van misleiding aan de deur door energiebedrijven 'stevig' kan worden aangepakt. "De voorlopige resultaten van het onderzoek van de toezichthouders geven mij het vertrouwen dat de toezichthouders hier bovenop zitten en indien nodig actief zullen handhaven." Bedrijven die over de schreef gaan, kunnen bijvoorbeeld boetes tegemoet zien.