Minderjarigen kopen minder games
Uit onderzoek blijkt dat winkels de afgelopen maanden beter de richtlijnen van de leeftijdsaanduidingen naleven bij de verkoop van videogames. Volgens onderzoek van TNS/Nipo geven controles van zogenaamde 'mystery shoppers' aan dat 42 procent van de kopers wordt geweigerd omdat ze te jong is.
Deze 'mystery shoppers' bestaan uit jongeren van 11 tot 15 jaar die onder begeleiding van volwassenen naar winkels of bioscopen gaan en daar proberen een aankoop te doen van een film of game waar ze te jong voor zijn.
Vorig jaar is de Europese keuringsdienst voor leeftijdsaanduidingen van videogames (PEGI) een campagne gestart om de leeftijdsclassificaties onder de aandacht te krijgen. Begin 2009 werd slechts 14 procent van de jonge consumenten geweigerd toen ze een game wilde kopen. Uit het onderzoek van TNS/Nipo blijkt dat de betere naleving vooral te danken is aan interne trainingstrajecten die door duizenden personeelsleden zijn gevolgd.
Vorig jaar oktober beloofden winkels, bioscopen, bibliotheken en videotheken dat zij er naar zullen streven een naleving van zeventig procent binnen twee jaar te halen. Hierbij let men vooral op de leeftijdsgrens van zestien jaar bij de verkoop of verhuur van films en games.