Peijs wil kilometerheffing in 2007
De minister erkent nu dat er rigoreuze maatregelen nodig zijn omdat anders over een paar jaar het verkeer ook buiten de spits vastloopt. Per 2010 wil ze de automobilist ook extra laten betalen voor het gebruik van drukke wegen en rijden in de spitsuren.
De automobilist wordt hiervoor gecompenseerd via een geleidelijke vermindering van de wegenbelasting en geleidelijke afschaffing van de BPM, de aanschafbelasting op nieuwe auto's, aldus Peijs. Om de files de komende drie jaar al korter te maken komen er 33 spitsstroken bij.
Vanaf 2010 moet er dan een heffing komen die variabel is naar tijd en plaats. "De opbrengst daarvan moet wel naar wegen of openbaar vervoer gaan. Beprijzing is nodig, maar daarnaast werken we aan de uitbreiding van bestaande wegen en aan de bouw van nieuwe", aldus Peijs.
Verder zei Peijs in het interview met het AD: "Waarom straffen we mensen voor de aanschaf van een auto? Dat is echt een unicum in Europa." Peijs wil de BPM en wegenbelasting in stappen afbouwen. "Anders raak je een tweedehands auto aan de straatstenen niet kwijt. Een nieuwe auto is dan goedkoper dan een gebruikte."