MTV komt met Rock Band Network
MTV, Harmonix en Electronic Arts sloegen een paar jaar geleden de handen ineen om Rock Band uit te brengen, een rhythmgame die gebaseerd was op Guitar Hero, maar het spelelement uitbreidde naar een complete band. Mede dankzij het grote succes verzuipt MTV Games nu bijna letterlijk in de aanvragen van platenmaatschappijen en artiesten om hun tracks in Rock Band te krijgen. Aangezien Harmonix slechts tijd heeft om zo'n tien tracks per week te produceren, moeten er een hoop mensen teleurgesteld in de wachtrij plaats nemen.
MTV hoopt nu de oplossing te hebben voor dit luxe-probleem. Met Rock Band Network biedt MTV Games een krachtige set gereedschappen waarmee zelf tracks voor Rock Band gemaakt kunnen worden, buiten Harmonix om. Harmonix heeft een groep mensen getraind in het vertalen van een nummer naar een Rock Band Track, deze mensen kunnen ingehuurd worden door wie er ook maar de rechten op het nummer bezit en de originele master-opnames heeft. Platenmaatschappijen kunnen er ook voor kiezen om een getraind persoon permanent in dienst te nemen of één van hun huidige personeelsleden op te leiden in het rockbandificeren van een nummer.
Oorspronkelijk was Rock Band Network bedoeld om beginnende bands zonder contract op een nieuwe manier door te laten breken in de muziekwereld, maar MTV besefte dat de tools ook uitstekend gebruikt konden worden door de grotere platenmaatschappijen die in de rij staan om hun artiesten in Rock Band te krijgen.
Met Rock Band Network wordt de productiecapaciteit van DLC voor de game minimaal vertienvoudigd, omdat de tracks die ingestuurd worden door een kwaliteitsteam worden onderzocht op onder meer speelbaarheid, taalgebruik en copyrightschending. Daarna hoeft de track alleen nog maar online gezet te worden. Deze tracks verschijnen niet in de Rock Band Store, maar in een aparte Store die ook in-game te benaderen zal zijn. De prijs wordt door de eigenaar van de muziek zelf bepaald met $0,50 en $3,00 als minimum- en maximumprijs. Dertig procent van de opbrengsten gaan vervolgens naar de ontwikkelaar van de track. De preview-sample die in de Rock Band Store te luisteren valt voor het kopen van een track zal ook verplichting zijn voor RBN-tracks.
Hoofd Artists & Repertoire bij Sub Pop Records (o.a. Nirvana, Soundgarden) Tony Kiewel is alvast enthousiast over dit initiatief. Hij ziet het als een kans om de inkomstenstroom te vergroten. Het is belangrijk dat de muziek van Sub Pop gehoord wordt, zodat het de verkopen van CDs en downloads vergroot.
Momenteel is Rock Band Network nog in bèta-fase en MTV hoopt in augustus te beginnen met de open bèta. Momenteel is RBN zestien maanden in ontwikkeling en MTV hoopt het programma eind dit jaar publiekelijk beschikbaar te maken. De reden voor het voorzichtige uitrolproces is de verwachtte drukte. Men wil voorkomen dat onspeelbare tracks hun weg naar de consument vinden en zo de integriteit van het Rock Band-merk schaden.
Rock Band Network verschijnt als alles goed gaat eind dit jaar alleen in de Xbox 360-versie van de game, omdat het hele programma gebaseerd is op de XNA-structuur van Microsoft en Creators Club, een online community van XNA-programmeurs waar XNA-games ook gekeurd worden voor publicatie op Xbox Live. Volgens Dave Mitchell van Microsoft is dit de eerste keer dat XNA en Creators Club gebruikt worden om uitbreidingen voor een bestaande game te produceren.
Aangezien Creators Club zo'n 50 tot 80 games per maand keurt en MTV verwacht dat deze aantallen snel voorbijgestreefd zullen worden door RBN, heeft Microsoft een aparte versie van Creators Club opgezet met eigen keuringsvoorwaarden op een server die door Harmonix onderhouden zal worden.
Naast Microsoft heeft ook Cockos meegeholpen aan de ontwikkeling van dit project. De producent van audiosoftware heeft hun eigen Reaper-programma omgebouwd zodat de verschillende audiotracks binnen een nummer individueel bewerkt kunnen worden tot de notecharts van Rock Band. Met deze software kunnen ook de virtuele rockers gemanipuleerd worden, de lichtshow inrichten, camerahoeken aanpassen en achtergrondfilters toegepast worden.
Harmonix zal het forum regelmatig bezoeken om ondersteuning te bieden en ook trainingssessies geven om programmeurs op te leiden tot Rock Band-programmeurs. Daarnaast onderhouden ze ook een lijst met gecertificeerde programmeurs zodat platenmaatschappijen en artiesten die op een makkelijke manier kunnen benaderen.
Populaire tracks zullen na verloop van tijd ook op de PlayStation 3 en Wii verschijnen. Of het Rock Band Network programma ook op deze systemen zal verschijnen is niet bekend.