Hoe WipEout HD de 60fps en 1080p vasthoudt

Je kunt je vast voorstellen dat het niet makkelijk is om 60 beelden per seconde en een resolutie van 1080p (1920x1080px) voortdurend vast te houden in een game. In feite kunnen maar bar weinig games überhaupt 720p uit een game pompen, wat je kunt zien in games als Halo 3, Haze en GTA 4. WipEout HD is één van de weinige games die 1080p vast blijven houden met een framerate van 60fps, maar hoe hebben ze dat bij studio Liverpool voor elkaar gebokst?


Een van de users op Inside the Digital Foundry heeft uitgevonden wat de truc is. De game draait over het algemeen in de Full HD resolutie van 1080p. Echter, als het snel gaat in de game dan wordt de resolutie omlaag geschaald. WipEout HD's laagste gemeten resolutie is 1280x1080, wat nog steeds 50% meer is dan 720p. WipEout HD is de eerste game die gebruik maakt van een dynamische frameresolutie: de resolutie kan van beeld tot beeld verschillen om zo het aantal beelden per seconde hoog te houden en dat je geen last hebt van framedrops of haperende beelden.

De mogelijke resoluties die gemeten zijn, zijn 1920x1080, 1645x1080, 1600x1080, 1500x1080 en 1440x1080. De dynamische framebuffer is een innovatieve oplossing om de veeleisende 1080p de baas te blijven: het menselijk oog zal het verschil niet opmerken tijdens het spelen, mede doordat de game erg snel gaat. Al met al een erg slimme oplossing en niemand die zich eraan zal storen.