Ratchet & Clank Future: Tools of Destruction details
Men is met een betrekkelijk klein team begonnen aan dit spel. Terwijl de rest van Insomniac met Resistance: Fall of Men aan de slag was, was dit kleine clubje bezig met het bouwen van de fundering voor de nieuwe Ratchet & Clank. Na het afronden van Resistance werden beide teams weer samengevoegd.
Het spel maakt gebruik van een aangepaste versie van de Resistance engine. Volgens Insomniac is deze engine alleen vele malen beter, waardoor er ook efficiënter mee gewerkt kan worden.
Dankzij Resistance heeft het team al mogen proeven van de Cell processor die de PS3 heeft. De hierdoor opgedane kennis zou de productie van Ratchet & Clank ten goede moeten komen. Het team is verder ook erg te spreken over de PS3. Ze kunnen nu eindelijk de dingen doen die ze naar eigen zeggen op de PS2 al voor ogen hadden, maar die vanwege de beperkte rekenkracht van deze console niet mogelijk waren.
De badguy van de game is iemand die Ratchet nog kent uit het verleden. Zo wil Insomniac de speler iets over de historie van Ratchet leren. Het spel speelt zich overigens wel gewoon af na de vorige delen, en zal een hoop bekende personages bevatten.
Uiteraard zullen er een hoop wapens aanwezig zijn, zowel nieuwe als bekende. Een voorbeeld van een nieuwe wapen is de Tornado Launcher, waarmee je vijanden op kunt zuigen en vervolgens met de Sixaxis controller weg kunt laten vliegen.
Op dit moment draait de game met HD kwaliteit met 45 beelden per seconde. Of de 60 fps bereikt kan worden weet het team nog niet, dat moet blijken als het spel verder is afgewerkt en geoptimaliseerd.
Tot slot werd er nog gevraagd of er multiplayer mogelijkheden aanwezig zullen zijn. Helaas kon daar vooralsnog geen antwoord op gegeven worden.