Onderzoek naar C2000 door experts
Er zal een onderzoek plaatsvinden naar de oorzaken van de problemen van het communicatiesysteem C2000. Experts op dat gebied gaan daar onderzoek naar doen in opdracht van minister Guusje ter Horst van Binnenlandse Zaken. Dat heeft de minister in een brief naar de Tweede Kamer geschreven.
Hulpverleners hadden een hoop problemen met het communicatiesysteem C2000, dat in 2004 in gebruik werd genomen. Bij het drama op Koninginnedag in Apeldoorn, de vliegtuigcrash van Turkish Airlines en bij de rellen op het strand in Hoek van Holland hadden hulpverleners problemen met het systeem.
Bij de rellen in Hoek van Holland deed het systeem het wel, de belasting van de masten was onder 50 procent gebleven. Maar het probleem was dat er tientallen politieagenten waren ingedeeld op één kanaal. Als iemand de knop indrukt op zijn portofoon om te spreken, dan kunnen de andere mensen op dat kanaal niet praten.
Op Koninginnedag en bij de vliegtuigcrash was het systeem wel overbelast. Volgens minister Ter Horst was dit niet nodig geweest. Tijdens de vliegtuigcrash hielden hulpverleners ook met de regio contact waar hun vandaan kwamen. "Dat was volgens de huidige regels, maar belastte onnodig de dichtsbijzijnde C2000-mast", aldus de minister. "Verder bestaat de indruk dat er gebrek aan 'etherdiscipline' was: te veel onnodige communicatie via C2000."
De experts zullen zich ook gaan richten op de technische capaciteit. Voor grote evenementen is Ter Horst in staat om drie tot vijf mobiele masten aan te schaffen voor extra capaciteit voor het communicatiesysteem. De politiebond ACP zegt tevreden te zijn dat er een onderzoek zal komen. Voorzitter Gerrit van de Kamp vindt het echter onbegrijpelijk dat Ter Horst de groep experts laat aanvoeren door Don Berghuijs, directeur van de veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. Hij noemt het een "niet geloofwaardige keuze."