Nieuws
Gratis ov-pas voor automobilisten
Dat vindt minister Peijs, die erg tevreden is over de proef hiermee tijdens het groot onderhoud aan de A9 bij de Gaasperdammerweg. Automobilisten konden toen met een speciale Zuidoostpas, gratis per trein en bus van en naar hun werk reizen. Ongeveer 8000 forenzen hebben daar toen gebruik van gemaakt en zo de files door het werk aan de weg weten te omzeilen. De pas was destijds beschikbaar voor ongeveer 17.000 forenzen.
Rijkswaterstaat is inmiddels al in gesprek met een aantal partijen om vervoeralternatieven zoals de Zuidoostpas te bedenken voor het komende jaar, waarin op grote schaal onderhoud aan de wegen zal worden gepleegd. Het is de bedoeling dat er in 2006 in zijn totaliteit ongeveer 420 kilometer asfalt wordt vervangen.
* Indonesië
* Jóuw website voor tickets in Indonesië!
* Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
Leuk als je niet afhankelijk bent van metro's, trams of bussen om bij het dichtbijzijndste NS station te komen.
En bovendien moet je niet hoeven overstappen van trein want dat levert ook de nodige ellende op.
De paar keer dat ik van die pas gebruik maakte, strandde ik steevast in Utrecht om met (veel) vertraging verder naar Arnhem te kunnen, staande in een veel te volle trein met mensen met kippensoep-odeur-verspreidende oksels.
Met m'n auto was minstens net zo snel van a naar b en wel van deur tot deur en zonder boze blikken bij het onderhouden van sociale contacten via GSM.
Ik ben er tegen. foto
Normaal rijden die lui met de auto. Met de trein is sowieso goedkoper en dan krijgen ze het ook nog gratis? Mij best hoor, maar er zijn ook andere groepen die naar mijn mening meer recht hebben op zo'n gratis ov (scholieren, mensen die vast met de trein reizen)
Nee .. logisch ..
Krijg ik nu ook korting?
Ik blijf nu in mijn auto rijden 'omdat die toch al wordt betaald' en ik het OV veel te duur vind (een kortingskaart verdien ik nooit terug). Voor sommige trajecten / momenten zou OV echter een prima oplossing zijn - ik overweeg die nu zelfs niet eens.
Wie auto rijdt zorgt ervoor dat anderen niet het dubbele betalen voor het OV.
Als die vrouw nou EERST eens zorgt dat we een goed werkend EN betaalbaar OV hebben, dan mag ze weer met andere plannetjes aankomen.
Want een enkeltje utrecht-den bosch MET korting, is al 4,40 (!)
Kun je nagaan wat het je per jaar kost aan treinreizen als je iedere week een retourtje eindhoven-alkmaar moet kopen...
Zij subsidieeren dat hele stelsel met de opbrengsten die de staat haalt uit de heilige melkkoe foto
Het OV moet gewoon een stuk betaalbaarder, en een stuk BETER. Als ze niet weten hoe ze dat kunnen bewerkstelligen, dan moeten ze misschien maar eens een kijkje gaan nemen in Hong Kong ofzo... waar het absoluut fantastisch geregeld is ( niet alleen treinen, maar ook bussen, metro's, trams, etc)
De oplossing is gewoon de prijs omlaag halen en kwaliteit omhoog
Mensen die met de auto gaan moeten de files maar op de koop toe nemen, netzoal de mensen die met het ov gaan ook de vertragingen op de koop toe moeten nemen.
maar ik weet zeker dat pseudo wetenschappers ongelijk hebben.
Zo kan je wel ff doorgaan. Is mijn punt duidelijk?
Als je nergens aan mee wilt betalen ben je behoorlijk egoistisch, en kan je maar beter op een eiland in de stille zuidzee gaan wonen. Hoef je ook bijna geen belasting te betalen foto
maar ik weet zeker dat pseudo wetenschappers ongelijk hebben.
teknival! muhahaaa
pm block :,-)
TV series: Boardwalk Empire | Burn Notice | Dexter | Game of Thrones | Impractical Jokers | Luther | Sherlock | Sons of Anarchy
Maar goed het is al vele malen berekend en voorgesteld: Geleidelijk het openbaar vervoer gratis maken bespaart de maatschappij veel geld.
Misschien moeten de heren in Den Haag toch eens in Belgie kijken, daar is al gratis OV op enkele plaatsen en met groot succes
Zowel de aanleg van wegen als onderhoud van OV wordt betaald uit inkomstenbelasting, maar hoewel automobilisten wel via accijns, houderschapsbelasting, etc. meebetalen aan het OV betalen OV reizigers niet mee aan de (snel)wegen via het kaartje.
Daarbij is het OV per passagier grote delen van de tijd vervuilender dan auto's en zijn auto's zo vervuilend omdat ze de hele tijd in de file staan aangezien er niet genoeg wordt geinvesteerd in mobiliteit!!
Iedereen roept wel dat de Randstad zo dichtbevolkt is, maar als je eens goed kijkt zie je dat dat eigenlijk niet waar is.
De meeste treinen maken gebruik van electriciteit dus de vergelijking gaat helemaal niet op Ik zou ruim 2 miljoen inwoners, die in Nederland leeft op zo'n 2% van het Nederlandse landoppervlak toch wel dichtbevolkt noemen. Zeker de steden (+agglomeratie) van Den Haag en Rotterdam zitten zowat aan mekaar vast
Bussen rijden bijna altijd op diesel en ook die zitten veelal niet vol. Zelfs in de spits zitten treinen en bussen gedurende de gehele rit gemiddeld genomen niet zo vol. Kun je nagaan hoe dat buiten de spits zit.
Een auto rijdt met één of meer personen behoorlijk efficiënt naar de plaats van bestemming.
Het OV brengt je op een moment dat je niet uitkomt van een plek waar je niet bent naar een plek waar je niet moet zijn. Nou, kijk dan nog maar eens goed. Van R'dam naar A'dam is nog best een eind en ook Utrecht ligt nog een stukje weg. Daartussenin is het helemaal niet zo dichtbevolkt.
Ter vergelijk. Hong Kong heeft ongeveer evenveel inwoners als onze Randstad, maar zelfs met alle eilanden bij elkaar is de oppervlakte van Hong Kong nog niet een 7e deel van onze Randstad. Een fors verschil lijkt me en daarom zijn hun oplossingen ook niet bruikbaar bij ons.
Vraag het een planoloog en die kan je dit bevestigen.
En meer bussen.
En tuurlijk is het niet compleet gratis.
benadeel je de mensen dan niet die altijd al een kaartje kopen?? betalen ze een hoop krijgen ze straks ook nog een overvolle trein met allemaal gratis ov kaarten.
Die mensen kopen een kaartje waarvan het grootste deel al door automobilisten bij elkaar is gebracht. Een aanzienlijk deel van de houderschapsbelasting gaat tenslotte richting de bodemloze put die NS heet.
Jij reist blijkbaar niet of zelden met de trein Ik had het over Den Haag en Rotterdam daartussen zit maar zo'n 5 km "lege ruimte"
en tussen die plaatsen en Amsterdam / Utrecht zet je inderdaad geen tram in, maar een trein en dan is het weer een ander verhaal.
Wat vervuiling van electriciteit betreft: Een moderne electriciteitscentrale stoot bijna geen vervuiling meer uit dit i.t.t de hoeveelheden fijnstof, die het merendeel van de auto's uitstoot.
Spits of geen spits; op deze trajecten is het dagelijkse aantal files zo groot, dat openbaar vervoer voor het merendeel van de gevallen een goede oplossing is.
We kampen helaas nog met de naweeen van de 4e nota extra (VINEX) waarbij al het forensisch verkeer buiten de steden werd verplaats zonder voldoende in OV te investeren.
Als jij denkt dat het mobiliteitsprobleem op te lossen is, zonder een beter OV, dan heb je het goed mis, hoogstens wanneer we halve steden gaan afbreken en herbouwen
Vergeet niet dat bij de aanleg van ieder stukje rails, weg, busbaan whatever er weer tig omwonenden en milieuclubjes klaarstaan om de boel maximaal te vertragen of zelfs tegen te houden. Daardoor is het ook zo verschikkelijk duur. Nou, kijk eens hoeveel tonnen aan afval een enkele centrale per jaar de atmosfeer in blaast! Noem het maar niks... Correctie: kan zijn. De werkelijkheid is momenteel helaasnog anders. Beter OV is ook heel belangrijk, maar het is geen oplossing voor de fileproblemen. Als maar 10% van de automobilisten die normaal in de file staan in het nieuwe jaar het OV pakken staat dat meteen vast, want de extra capaciteit die nodig zou zijn is enorm. Laat staan als een kwart of zelfs de helft van de automobilisten overstapt.
Bedenk ook dat reizen met het OV zeer veel impact heeft op de reis. De afgelegde afstand wordt veel groter aangezien je nou niet bepaald van deur tot deur gaat via de meest efficiënte route (verre van).
De reistijd neemt hierdoor ook flink toe. Men moet verder reizen en bovendien ook nog eens wachten. Niet alleen totdat de trein of bus er is, maar ook nog voor het stoppen bij iedere halte/station.
Wellicht heeft de minister geen idee van de kosten die dat met zich gaat brengen want ze zal toch nog wel wat station's mogen bouwen wil je iedereen zo ver krijgen dat ze de trein gaan pakken. Ik in ieder geval met die ontergelmatige vertrektijden van de gemiddelde trein.
Wij betalen als automobilist via onze wegenbelasting en benzineaccijns mee aan het zwaar gesubsidieerde OV. Mogen wij eens een sigaar uit eigen doos pakken?
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken