Een Duitse kunstkenner is in het ootje genomen doordat haar werd voorgehouden dat een schilderij van een chimpansee was gemaakt door een erkende kunstenaar. Dr. Katja Schneider, directrice van het State Art Museum in Moritzburg, dacht dat het schilderij was gemaakt door Ernst Wilhelm Nay, die al eens de Guggenheim-prijs heeft gewonnen.
Schneider zei dat het schilderij er uitzag als een echte Ernst Wilhelm Nay. "Hij stond bekend om het gebruik van vele gekleurde vlekken". Maar in werkelijkheid was het schilderij gemaakt door chimpansee Banghi uit de Halle-dierentuin.
Volgens medewerkers van de dierentuin is schilderen één van de favoriete vormen van tijdverdrijf voor de 31-jarige aap. Helaas worden haar werken vaak vernield door haar maatje Satscho. Nadat de krant Bild de werkelijke kunstenaar onthulde aan Dr. Schneider zei ze: "Het leek inderdaad wel vrij haastig gemaakt".
Help ons; deel dit item als je het leuk vond
Heb je een leuk of interessant bericht gevonden dat je graag op FOK! terug ziet? Tip ons dan via de submit!
Zo zie je maar weer. Dingen worden als kunst beschouwd, terwijl zelfs een aap het net zo goed kan! foto
Nou maar die keepert van Brazilië, die Cantharel, die kon d'r in weze geen kloten van. Dat zag je ook bij die penalties, hij lag de hele tijd in de verkeerde hoek. Maar dan moeje ze daar niet schieten natuurlijk!!
Was ook een keer op discovery, over een nl meestervervalser... Een kunst"kenner" bleef volhouden dat een schilderij echt was terwijl dat ding hardstikke nep was... Hij is echt, nee hij is echt vals, nee hij is echt echt, neeee luister dan.... foto
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
Zeker weer 'moderne kunst', als je gemiddelde schilderijen daarvan ziet denk ik inderdaad vaak 'dat kan een aap ook'
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
Nadat de krant Bild de werkelijke kunstenaar onthulde aan Dr. Schneider zei ze: "Het leek inderdaad wel vrij haastig gemaakt".
En dat vind ik nou van haar reactie... erg haastig. Kenners van moderne kunst foto
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
Satscho is duidelijk jaloers op Banghi's artistieke kunsten.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
Ik heb ooit eens iets gelezen over een groep beleggingsdeskundigen tegen een aap met een dartpijltje, die hij dan naar een lijst met mogelijke fondsen gooide. De aap won.
Wat ik me dan afvraag is of een aap, als hij een schilderij maakt, op een bepaald niveau probeert iets "moois" te maken, of dat hij echt gewoon maar wat doet.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
Zo werkt de elite.. om zich te verhevenen boven de boeren: ze vinden iets mooi of goed wat de gewone boer niet kan bevatten. Omdat de boer veel zoniet alle normale dingen kan bevatten moet dat verschil in stand in rariteiten gevonden worden..
Op donderdag 15 december 2005 16:46 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende: Wat ik me dan afvraag is of een aap, als hij een schilderij maakt, op een bepaald niveau probeert iets "moois" te maken, of dat hij echt gewoon maar wat doet.
Sure.. hij weet niet eens wat hij doet volgens mij
Maar dit komt natuurlijk ook doordat het maken van kunst tegenwoordig nauwelijks nog artistieke vaardigheden vereist. Als je mooi kunt vertellen wat de diepere gedachten zijn achter de bagger die je net gemaakt hebt, kom je tegenwoordig al een heel eind.
Gelukkig is de kunstkenner weer even flink op haar plaats gezet
Op donderdag 15 december 2005 16:23 schreef Fire-ZM het volgende: Een schilderij wil je toh hebben omdat je hem mooi vind? Niet omdat een een of andere aap hem heeft gemaakt.
Dat is het met kunst... Het gaat juist WEL om die aap! Want voor het mooie doet een kopietje van 3 tientjes het net zo goed als een Rembrand van 30 miljoen...
Op donderdag 15 december 2005 16:48 schreef Petera het volgende:
Maar dit komt natuurlijk ook doordat het maken van kunst tegenwoordig nauwelijks nog artistieke vaardigheden vereist. Als je mooi kunt vertellen wat de diepere gedachten zijn achter de bagger die je net gemaakt hebt, kom je tegenwoordig al een heel eind.
Ik heb een opleiding gevolgd waar ook kunstaspecten bij aan bod kwamen... helaas moet ik het nog met je eens zijn ook. Moderne kunst is geen kunst meer, moderne kunst is bullshit, nog dure bullshit ook.
Op donderdag 15 december 2005 16:23 schreef Lippie85 het volgende: Zo zie je maar weer. Dingen worden als kunst beschouwd, terwijl zelfs een aap het net zo goed kan! foto
"zelfs een aap"
apen zijn ook slim hoor!
Lieutenant General Omar Bradley "I have returned many times to honour the valiant men who died…every man who set foot on Omaha Beach was a hero."
Op donderdag 15 december 2005 16:23 schreef Lippie85 het volgende: Zo zie je maar weer. Dingen worden als kunst beschouwd, terwijl zelfs een aap het net zo goed kan! foto
Achja foto Iedereen kan kunst maken, t is maar hoe je t noemt
De sint verzon op z'n gemak, dit voor het oude wrak.
Nou heb ik het waarschijnlijk net zo weinig op kunstkenners als jullie, maar ze hebben wel tegen haar gelogen, door te beweren dat het door een erkende kunstenaar is gemaakt. Wanneer ze hadden gezegd of ze uberhaupt kon achterhalen wie het was, en niet dat het van een erkende kunstenaar was, zou ze misschien dat plaatje helemaal niet ingevuld hebben, maar geconcludeerd dat het een onbekend iemand was.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
Op donderdag 15 december 2005 16:24 schreef Aesar het volgende: mwuhahah wat een actie, sta je toch voor lul als 'kenner'
niet helemaal... misschien schildert die schilder idd wel als een aap?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
Op donderdag 15 december 2005 17:04 schreef speknek het volgende: Nou heb ik het waarschijnlijk net zo weinig op kunstkenners als jullie, maar ze hebben wel tegen haar gelogen, door te beweren dat het door een erkende kunstenaar is gemaakt. Wanneer ze hadden gezegd of ze uberhaupt kon achterhalen wie het was, en niet dat het van een erkende kunstenaar was, zou ze misschien dat plaatje helemaal niet ingevuld hebben, maar geconcludeerd dat het een onbekend iemand was.
Kunstenaars hebben vrijwel allemaal (de beter bekende dan) een redelijk goed te herkennen stijl van kunst bedrijven. Als kunst kenner is het lijkt me de bedoeling dat ze in ieder geval kunnen zien dat het om een nepper gaat. Als iedereen zo bekwaam was als de eerdergenoemde vrouw dan hingen de museums vol met valse werken. Wat overigens het geval kan zijn hehe.
Op donderdag 15 december 2005 16:57 schreef TheGuru het volgende:
[..]
Ik heb een opleiding gevolgd waar ook kunstaspecten bij aan bod kwamen... helaas moet ik het nog met je eens zijn ook. Moderne kunst is geen kunst meer, moderne kunst is bullshit, nog dure bullshit ook.
wat zeg je nou ? verven ze tegenwoordig ook al met stiereschijt ? foto
Ernst Wilhelm Nay schildert zeker niet echt 'chaotisch'.. hij gebruik dan wel veel 'kleurvlekken' maar ook vaak mathematische vormen, vierkanten, rechte strakke lijnen en ovalen ... Ik kan me niet voorstellen dat een aap werkelijk een 'Nay' zou kunnen maken...
Maar een directrice van een regionaal kunstmuseum hoeft geen kenner te zijn van specifieke moderne kunst, als ze grof ongeveer weet hoe Nay schilderde en dan verteld krijgt dat een werk een Nay is, kan het best zijn dat ze dat gewoon aanneemt; dat ligt heel erg aan de situatie ... Zolang ze het niet voor een groot bedrag aankoopt, en voor zo'n aankoop niet de nodige expertise aanschaft, is het een beetje gezochte 'opwinding'
quote:
Op donderdag 15 december 2005 17:13 schreef Jerico het volgende:
[..]
wat zeg je nou ? verven ze tegenwoordig ook al met stiereschijt ? foto
het beroemdste werk van de wereldbekende kunstenaar Chris Ofili is inderdaad 'madonna met Olifanten mest'... een schilderij gemaakt met verf en echte olifantenschijt ....
Hangt naar ik meen in het New Yorkse Museum of Modern Art
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
op mijn werk heeft een van de directeuren achterlijke schildijen hangen...
bruik vlak, met daar op een rood vlak, met daaronder een geelv lak. rood vlak is een rechthoek, geel vlak een vierkant. ziet er ook niet uti... even snel vlug vlug gedaan.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
Op donderdag 15 december 2005 17:16 schreef RM-rf het volgende: Ernst Wilhelm Nay schildert zeker niet echt 'chaotisch'.. hij gebruik dan wel veel 'kleurvlekken' maar ook vaak mathematische vormen, vierkanten, rechte strakke lijnen en ovalen ... Ik kan me niet voorstellen dat een aap werkelijk een 'Nay' zou kunnen maken...
Maar een directrice van een regionaal kunstmuseum hoeft geen kenner te zijn van specifieke moderne kunst, als ze grof ongeveer weet hoe Nay schilderde en dan verteld krijgt dat een werk een Nay is, kan het best zijn dat ze dat gewoon aanneemt; dat ligt heel erg aan de situatie ... Zolang ze het niet voor een groot bedrag aankoopt, en voor zo'n aankoop niet de nodige expertise aanschaft, is het een beetje gezochte 'opwinding'
Het doel van dit "experiment" is niet de reputatie van die bepaalde directrice onderuit halen, eerder aantonen dat moderne kunst helemaal geen kunst is. Om maar 's een voorbeeld te geven: een aap zou geen schilderij kunnen maken dat een kenner verward voor een echte rembrandt. En als het zelfs maar bij een oppervlakkige inspectie is dat de directrice het gelooft, het bewijst nog altijd dat een aap een schilderij kan maken van hetzelfde niveau als die Nay.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
Op donderdag 15 december 2005 17:22 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende: Het doel van dit "experiment" is niet de reputatie van die bepaalde directrice onderuit halen, eerder aantonen dat moderne kunst helemaal geen kunst is. Om maar 's een voorbeeld te geven: een aap zou geen schilderij kunnen maken dat een kenner verward voor een echte rembrandt. En als het zelfs maar bij een oppervlakkige inspectie is dat de directrice het gelooft, het bewijst nog altijd dat een aap een schilderij kan maken van hetzelfde niveau als die Nay.
Mag ik hier een paar dingen tegen in brengen? 1. Nay heeft zijn werkt bewust zo gemaakt, de aap heeft het werk toevallig zo gemaakt. 2. We weten niet wat Nay bedoelde met zijn werken. Misschien probeerde hij zo dicht mogelijk bij de oer-expressie te komen (wat hem dus blijkbaar goed gelukt is). Misschien was zijn werk juist een kritiek op de gangbare kunst. 3. Misschien zijn mensapen zeer goed in staat om zich uit te drukken met doek en verf, juist omdat ze geen taal (en dus geen intellect) hebben maar wel dezelfde driften als wij.
Op donderdag 15 december 2005 17:22 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
aantonen dat moderne kunst helemaal geen kunst is.
'kunst' is nu eenmaal altijd 'in the eye of the beholder' .... er bestaan geen vaste regels wat je wel of geen kunst zou mogen of 'moeten' vinden ..
Juist degenen die denken iets 'aan te tonen' bewijzen met zulke gedachtes enkel dat ze zelf een nogal absoluut idee hebben over wat kunst zou moeten zijn.
Ik zie geen reden waarom een aap geen kunst zou kunnen of mogen maken, het is zelfs zo dat er flink wat geld betaald kan worden voor 'apen-kunst' ... bv doeken van die aap van Desmond Morris, die zijn nog best wat waard op de markt... Die geldelijke waarde is natuurlijk ook enkel erop gebaseerd op 'wat ervoor geboden wordt'
Verder is er natuurlijk altijd gewoon een 'persoonlijke waarde' van een kunstwerk, mensen kopen gewoon werken die henzelf puur individueel 'aanspreken'... (of dat nu het 'beeld' is, of op basis van de 'naam' of bekendheid vand e kunstenaar) (ikzelf heb bv in mn woonkamer een schilderij hangen van een blinde kunstenaar, en ik moet zeggen dat ik dat een heel aansprekend werk vind dat me nog steeds zeer bevalt, de 'financiele waarde' van dat werk doet er minder toe)
quote:
Om maar 's een voorbeeld te geven: een aap zou geen schilderij kunnen maken dat een kenner verward voor een echte rembrandt.
Hmm, juist Rembrandt was tegen het einde van zijn leven steeds grover in zijn penseelstreek ... Ten tijden van zijn leven werd hij hierom enorm bekritiseerd, hij was namelijk geen 'fijnschilder' maar op zijn doeken zag je een zeer grove verfbehandeling .. Tijdgenoten meenden daarvan 'jaaa, maar dat kan mijn 7-jarige neefje ook'...
enkel _nu_, eeuwen later vinden we juist dat 'vrije' aspect in rembrandst stijl zo aantrekkelijk, toendertijd vonden de kunst-kopers dat 'géén kunst'
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
De stroming die o.a. begonnen is door kunstenaars zoals Mondriaan maar ook Dalhi hebben geleid naar een vorm van kunst die vrijwel niet meer als zijnde kunst te herkennen is.
Van Salvador Dalhi wil ik nog wel zeggen dat het kunst is, zij bevat nog voorwerpen in een uitgerekt verband. Mondriaan heeft ook kunst gemaakt, maar zijn latere werken die het bekendst zijn geworden zijn eerder meubelaanvullingen dan daadwerkelijke kunstwerken. Latere verdere vervorming van hun takken hebben geleid naar 'kunstwerken' die vaak niets meer zijn dan vlekken van kleuren met vormen die zo vaag zijn dat ze niet meer te herleiden zijn naar een enkel specifiek onderwerp. "Dat is juist de bedoeling" zegt een kunstenaar dan of hij verzint een motief en redenatie van het schilderij na het maken ervan en zegt dat hij daarmee begonnen is toen hij het schilderij wilde maken. Zelfs als ik in de veronderstelling neem dat een dergelijke 'kunstenaar' ook daadwerkelijk 'kunst' maakt kan deze gemakkelijk in stijl worden nagemaakt in slechts vijf minuten. Zij (deze kunststroming) staat te ver van haar wortels af en te ver van de kunst zelf in mijn mening.
Kunst is kunst als ik, de kunstenaar, vind dat het kunst is. Zo simpel is het, de rest is "open for debate", en over smaak valt niet te twisten, dus waar gaat het nu nog over? foto
Moderne kunst is helemaal niet kunstzinnig in de aard dat je er eender wat voor moet kunnen. Integendeel, "moeilijke" kunst is passé. Terwijl moderne kunst geen enkele vaardigheid vergt van de kunstenaar. Het enige waar het succes nog van afhangt is of het goed ontvangen wordt of niet. Of er iemand (bijvoorbeeld de directrice van een kunstgalerij) het wil aanvaarden. Echte kunst vereist een hoog niveau van bekwaamheid van de kunstenaar op zijn gebied. En dat heeft Nay niet.
Where all think alike, no one thinks very much - Walter Lippmann Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
Op donderdag 15 december 2005 17:43 schreef pomtiedom het volgende:
De stroming die o.a. begonnen is door kunstenaars zoals Mondriaan maar ook Dalhi hebben geleid naar een vorm van kunst die vrijwel niet meer als zijnde kunst te herkennen is.
Jij wilt 'kunst eenvoudig kunnen herkennen als zijnde kunst' ?
en de kunstenaar en kunst moet zich aanpassen aan jouw beperkte onderscheidingsvermogen? Omdat jij dat anders 'zo moeilijk kunt herkennen'?
Dat is idd een thema geweest van Kunst in de 20e eeuw, bv Magritte's 'Ceci ce n'est pas une pipe', of Duchamps 'R.Mutt Fountain' .. de boodschap van die werken is juist dat _jij_ je als beschouwer moet bevrijden van het idee dat het de kunstenaar is die je vertelt 'wat kunst is': Heb lef, bepaal gewoon voor jezelf wat jij kunst, en wat jij 'mooi' vind.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
Op donderdag 15 december 2005 17:57 schreef FatalException het volgende: Hmmm lijkt me wel leuk een schilderij geschilderd door een chimpansee in m'n kamer foto Heeft voor mij meer waarde dan een echte Wilhelm Nay.
Moderne kunstenaars maken allemaal troep. Neem nou Mondriaan. Dikke bagger, paar lijntjes, vlekje, klaar. En daar miljoenen mee verdienen.
Het is voor laagontwikkelde mensen eenvoudiger om dingen die zij niet begrijpen af te doen als flauwekul dan om de moeite te nemen iets nieuws te leren. Quod erat demonstrandum.
Op donderdag 15 december 2005 16:23 schreef Lippie85 het volgende: Zo zie je maar weer. Dingen worden als kunst beschouwd, terwijl zelfs een aap het net zo goed kan! foto
Ja en dan verdienen ze er soms nog miljoenen aan ook. En dat noemen ze dan "kunst". foto
Mwoa. Wat is het probleem nu... Het probleem is dat die schilders helemaal niet hun schilderijen in één keer opzetten, zoals iedereen schijnt te denken. Van elk 'meesterwerk' zijn vaak toch wel 5 of 6 pre-versies gemaakt die weggegooid zijn omdat ze niet voldeden. Dat een meesterschilder zijn meesterwerken zomaar uit zijn mouw schudde, dat is onzin.
Dus vaak kom je oude schilderijen tegen die een meesterschilder misschien haastig opgezet heeft, of waar hij misschien een stomme fout op heeft gemaakt, of waar de meesterschilder gewoon dronken was toen hij het schilderde. Dus het is best moeilijk om de echtheid van een schilderij te bepalen.
Hoewel het bij moderne kunstenaars zoals Brood wat makkelijker is, want die klatste gewoon verf op een doek en noemt het een 'schilderij'. Niks geen studies van te voren.
Op donderdag 15 december 2005 17:48 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende: Moderne kunst is helemaal niet kunstzinnig in de aard dat je er eender wat voor moet kunnen. Integendeel, "moeilijke" kunst is passé. Terwijl moderne kunst geen enkele vaardigheid vergt van de kunstenaar. Het enige waar het succes nog van afhangt is of het goed ontvangen wordt of niet. Of er iemand (bijvoorbeeld de directrice van een kunstgalerij) het wil aanvaarden. Echte kunst vereist een hoog niveau van bekwaamheid van de kunstenaar op zijn gebied. En dat heeft Nay niet.
Jouw opvatting van kunst was inderdaad geldig tot de 20e eeuw. Voor moderne kunst gelden andere criteria dan voor oude kunst. Wat in de 18e eeuw nog beschouwd werd als kunst zouden we nu decoratie noemen. Het staat niet slim als je iets veroordeelt zonder je in het onderwerp te hebben verdiept.
Mag ik hier een paar dingen tegen in brengen? 1. Nay heeft zijn werkt bewust zo gemaakt, de aap heeft het werk toevallig zo gemaakt. 2. We weten niet wat Nay bedoelde met zijn werken. Misschien probeerde hij zo dicht mogelijk bij de oer-expressie te komen (wat hem dus blijkbaar goed gelukt is). Misschien was zijn werk juist een kritiek op de gangbare kunst. 3. Misschien zijn mensapen zeer goed in staat om zich uit te drukken met doek en verf, juist omdat ze geen taal (en dus geen intellect) hebben maar wel dezelfde driften als wij.
1: Wie zegt dat die aap dat toevallig deed? foto 2: dat vind ik dus zo raar aan die kunstdingen, al bij de meeste simpel gezette lijntjes, zijn er een paar zogenaamde 'kenners' die gaan lopen gillen hoe er wel niet over nagedacht is en wat voor diepgaande gedachten er wel niet achter zaten. Pas ook stuk op tv de meest idiote diepgaande dingen werder achter een paar cirkels gezocht. Misschien heeft die vent wel gedacht kom ik flikker ff een hoop verf op een doek. 3: misschien...
Op donderdag 15 december 2005 16:38 schreef gumkop het volgende: Wat was de definitie van kunst ook alweer? Je gaat ermee naar een museum, als die het willen kopen is het kunst, anders niet.
hohoho.... wacht even! Je moet er ook niks aan hebben, het moet veel te duur zijn en het mag niet herkenbaar zijn. Oh ja... het moet ook onmogelijk in de weg staan foto
Op donderdag 15 december 2005 18:25 schreef 61neorej het volgende: 1: Wie zegt dat die aap dat toevallig deed? foto 2: dat vind ik dus zo raar aan die kunstdingen, al bij de meeste simpel gezette lijntjes, zijn er een paar zogenaamde 'kenners' die gaan lopen gillen hoe er wel niet over nagedacht is en wat voor diepgaande gedachten er wel niet achter zaten. Pas ook stuk op tv de meest idiote diepgaande dingen werder achter een paar cirkels gezocht. Misschien heeft die vent wel gedacht kom ik flikker ff een hoop verf op een doek. 3: misschien...
1. Aangezien apen geen taal hebben kunnen ze niet redeneren over abstracte zaken. Daarom kunnen ze ook niet bewust een abstract schilderij maken. 2. De meeste moderne kunst is inderdaad rotzooi en ontoegankelijk voor leken. Het feit dat jij het niet snapt is dus geen schande. 3. foto
Op donderdag 15 december 2005 18:55 schreef Lynddie_England het volgende:
[..]
1. Aangezien apen geen taal hebben kunnen ze niet redeneren over abstracte zaken. Daarom kunnen ze ook niet bewust een abstract schilderij maken. 2. De meeste moderne kunst is inderdaad rotzooi en ontoegankelijk voor leken. Het feit dat jij het niet snapt is dus geen schande. 3. foto
Ontoegankelijk voor leken??? Boewaaahaaaaa...... geef een kind een inktvlek en vraag 'm wat ie er in ziet. Krijg je een beter antwoord dan wanneer zo'n omhooggevallen zichzelf erg belangrijk vindende kunstkenner er interessant over gaat lopen doen. Hou nou toch op zeg.... die Ernst Wilhelm Nay is gewoon een aap wat kunst betreft en mevrouw Katja moet gewoon wat anders gaan doen.
Op donderdag 15 december 2005 19:07 schreef PalmTree_1234_ het volgende: Ontoegankelijk voor leken??? Boewaaahaaaaa...... geef een kind een inktvlek en vraag 'm wat ie er in ziet. Krijg je een beter antwoord dan wanneer zo'n omhooggevallen zichzelf erg belangrijk vindende kunstkenner er interessant over gaat lopen doen. Hou nou toch op zeg.... die Ernst Wilhelm Nay is gewoon een aap wat kunst betreft en mevrouw Katja moet gewoon wat anders gaan doen.
De Nachtwacht.. dat is kunst.
Met jouw reactie vol onbegrip bevestig je alleen maar dat moderne kunst niet voor leken is. foto
Op donderdag 15 december 2005 17:57 schreef FatalException het volgende: Hmmm lijkt me wel leuk een schilderij geschilderd door een chimpansee in m'n kamer foto Heeft voor mij meer waarde dan een echte Wilhelm Nay.
Moderne kunstenaars maken allemaal troep. Neem nou Mondriaan. Dikke bagger, paar lijntjes, vlekje, klaar. En daar miljoenen mee verdienen.
Op donderdag 15 december 2005 17:38 schreef Lynddie_England het volgende:
[..]
Mag ik hier een paar dingen tegen in brengen? 1. Nay heeft zijn werkt bewust zo gemaakt, de aap heeft het werk toevallig zo gemaakt. 2. We weten niet wat Nay bedoelde met zijn werken. Misschien probeerde hij zo dicht mogelijk bij de oer-expressie te komen (wat hem dus blijkbaar goed gelukt is). Misschien was zijn werk juist een kritiek op de gangbare kunst. 3. Misschien zijn mensapen zeer goed in staat om zich uit te drukken met doek en verf, juist omdat ze geen taal (en dus geen intellect) hebben maar wel dezelfde driften als wij.
Mensapen gebruiken geen gesproken en/of geschreven taal zoals wij die kennen en gebruiken, dat klopt. Maar ze communiceren wel degelijk met elkaar! En dat ze dan volgens jou geen intellect zouden hebben, klopt niet. Ze zijn wel degelijk intelligent. Jij zegt maar wat!
Ons mensen vinden onszelf zo goed, intellectueel en denken het allemaal maar te weten. Die arrogantie is precies wat ons zo beperkt maakt.
Op donderdag 15 december 2005 16:27 schreef Netsplitter het volgende: Was ook een keer op discovery, over een nl meestervervalser... Een kunst"kenner" bleef volhouden dat een schilderij echt was terwijl dat ding hardstikke nep was... Hij is echt, nee hij is echt vals, nee hij is echt echt, neeee luister dan.... foto
heb ik ook gezien. het leuke was dat die gast een nederlander was. in frankrijk had hij een landhuis met stuk of 10 kamers ingericht als atellier. elk atellier was voor een bepaald beroemde schilder.
hij beweerde ook dat in diverse gerenomeerde veilinghuizen en musea zijn spul heeft gehangen en hangt. meerdere kunstkenners trapten in zijn vervalsingen. die man is een genie!
Op donderdag 15 december 2005 20:01 schreef vanitasvanitatumetomniava het volgende:
[..]
Nee da's techniek.
Om kunst te kunnen maken is een zekere technische begaafdheid noodzakelijk. Anders krijg je uitwassen als "kunstenaars" die 3 stofzuigers op elkaar leggen en dat als kunst verkopen. Vervolgens nog een verhaaltje erbij over kritiek op de consumptiemaatschappij en op zoek naar een rijke simpele ziel die zich graag een vooruitstrevende kunstkenner voelt om de buit binnen te halen. Hans Christiaan Andersen heeft een prachtig sprookje over dit verschijnsel geschreven: "De nieuwe kleren van de keizer".
Het is natuurlijk een onuitroeibaar verschijnsel want het enige wat een ongetalenteerde nitwit hoeft te doen om zichzelf tot "kunstenaar" te verheffen is roepen dat de massa hem of haar niet begrijpt. Overigens is het ook een onschuldig verschijnsel. De slachtoffers van de oplichterij kunnen de kosten over het algemeen prima betalen en zijn erg trots op hun "vooruitstrevende blik" op de kunst.
Kunst is pas kunst als anderen herkenning ind e kunst vinden. Kunst omdat de kunstenaar het kunst vindt kan nogsteeds geen kunst zijn. Die onzinnige gedachte is ontstaan na Mondriaan zijn dood en tergt nogsteeds het ware kunsttalent en ook zijn toeschouwers.
offtopic ahja de tendens richting fraude is toch wel weer mooi om te zien . je kan beter een ras crimineel worden dan een uitkering hebben aangezien je zo te zien bij eerste aleen maar mensen en de belasting betaler ( musea ) oplicht .
hoe komt het dat fokkers in gevallen van fraude in eens in hun handen klappen "die jan is een genie" etc etc.
on topic volgens mij was aleen de moderne mens die kunst maakte en tijd teveel hadden was gisteren nog op national geograpic evolution ,
en mogelijk een van de beginselen van taal de andere soort neaderthalers hadden geen vorm van kunst ( aka kraaltjes muur schilderingen )
zo zie je maar dat de term "kenner" ruim genomen mag worden foto
Nou ben ik zowiezo al geen voorstander van kunst, daar het meeste toch onin is...
(mening he... )
Een kunst"kenner" bleef volhouden dat een schilderij echt was terwijl dat ding hardstikke nep was...
Hij is echt, nee hij is echt vals, nee hij is echt echt, neeee luister dan.... foto
Kentucky Fried Cruelty
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
fotofotofoto
Edit : linkje was niet zoals ie moet foto
De aap won.
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
Wat mevrouw de kunst kenner dus daadwerkelijk zegt is dat kunstenaars trage apen zijn.
En dat mag zich dan kunstkenner noemen.
Maar dit komt natuurlijk ook doordat het maken van kunst tegenwoordig nauwelijks nog artistieke vaardigheden vereist. Als je mooi kunt vertellen wat de diepere gedachten zijn achter de bagger die je net gemaakt hebt, kom je tegenwoordig al een heel eind.
Gelukkig is de kunstkenner weer even flink op haar plaats gezet
Want voor het mooie doet een kopietje van 3 tientjes het net zo goed als een Rembrand van 30 miljoen...
apen zijn ook slim hoor!
"I have returned many times to honour the valiant men who died…every man who set foot on Omaha Beach was a hero."
dit voor het oude wrak.
Wanneer ze hadden gezegd of ze uberhaupt kon achterhalen wie het was, en niet dat het van een erkende kunstenaar was, zou ze misschien dat plaatje helemaal niet ingevuld hebben, maar geconcludeerd dat het een onbekend iemand was.
hij gebruik dan wel veel 'kleurvlekken' maar ook vaak mathematische vormen, vierkanten, rechte strakke lijnen en ovalen ...
Ik kan me niet voorstellen dat een aap werkelijk een 'Nay' zou kunnen maken...
Maar een directrice van een regionaal kunstmuseum hoeft geen kenner te zijn van specifieke moderne kunst, als ze grof ongeveer weet hoe Nay schilderde en dan verteld krijgt dat een werk een Nay is, kan het best zijn dat ze dat gewoon aanneemt; dat ligt heel erg aan de situatie ...
Zolang ze het niet voor een groot bedrag aankoopt, en voor zo'n aankoop niet de nodige expertise aanschaft, is het een beetje gezochte 'opwinding' het beroemdste werk van de wereldbekende kunstenaar Chris Ofili is inderdaad 'madonna met Olifanten mest'...
een schilderij gemaakt met verf en echte olifantenschijt ....
Hangt naar ik meen in het New Yorkse Museum of Modern Art
bruik vlak, met daar op een rood vlak, met daaronder een geelv lak. rood vlak is een rechthoek, geel vlak een vierkant. ziet er ook niet uti... even snel vlug vlug gedaan.
Om maar 's een voorbeeld te geven: een aap zou geen schilderij kunnen maken dat een kenner verward voor een echte rembrandt.
En als het zelfs maar bij een oppervlakkige inspectie is dat de directrice het gelooft, het bewijst nog altijd dat een aap een schilderij kan maken van hetzelfde niveau als die Nay.
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
1. Nay heeft zijn werkt bewust zo gemaakt, de aap heeft het werk toevallig zo gemaakt.
2. We weten niet wat Nay bedoelde met zijn werken. Misschien probeerde hij zo dicht mogelijk bij de oer-expressie te komen (wat hem dus blijkbaar goed gelukt is). Misschien was zijn werk juist een kritiek op de gangbare kunst.
3. Misschien zijn mensapen zeer goed in staat om zich uit te drukken met doek en verf, juist omdat ze geen taal (en dus geen intellect) hebben maar wel dezelfde driften als wij.
er bestaan geen vaste regels wat je wel of geen kunst zou mogen of 'moeten' vinden ..
Juist degenen die denken iets 'aan te tonen' bewijzen met zulke gedachtes enkel dat ze zelf een nogal absoluut idee hebben over wat kunst zou moeten zijn.
Ik zie geen reden waarom een aap geen kunst zou kunnen of mogen maken, het is zelfs zo dat er flink wat geld betaald kan worden voor 'apen-kunst' ... bv doeken van die aap van Desmond Morris, die zijn nog best wat waard op de markt...
Die geldelijke waarde is natuurlijk ook enkel erop gebaseerd op 'wat ervoor geboden wordt'
Verder is er natuurlijk altijd gewoon een 'persoonlijke waarde' van een kunstwerk, mensen kopen gewoon werken die henzelf puur individueel 'aanspreken'... (of dat nu het 'beeld' is, of op basis van de 'naam' of bekendheid vand e kunstenaar)
(ikzelf heb bv in mn woonkamer een schilderij hangen van een blinde kunstenaar, en ik moet zeggen dat ik dat een heel aansprekend werk vind dat me nog steeds zeer bevalt, de 'financiele waarde' van dat werk doet er minder toe) Hmm, juist Rembrandt was tegen het einde van zijn leven steeds grover in zijn penseelstreek ...
Ten tijden van zijn leven werd hij hierom enorm bekritiseerd, hij was namelijk geen 'fijnschilder' maar op zijn doeken zag je een zeer grove verfbehandeling ..
Tijdgenoten meenden daarvan 'jaaa, maar dat kan mijn 7-jarige neefje ook'...
enkel _nu_, eeuwen later vinden we juist dat 'vrije' aspect in rembrandst stijl zo aantrekkelijk, toendertijd vonden de kunst-kopers dat 'géén kunst'
De stroming die o.a. begonnen is door kunstenaars zoals Mondriaan maar ook Dalhi hebben geleid naar een vorm van kunst die vrijwel niet meer als zijnde kunst te herkennen is.
Van Salvador Dalhi wil ik nog wel zeggen dat het kunst is, zij bevat nog voorwerpen in een uitgerekt verband. Mondriaan heeft ook kunst gemaakt, maar zijn latere werken die het bekendst zijn geworden zijn eerder meubelaanvullingen dan daadwerkelijke kunstwerken.
Latere verdere vervorming van hun takken hebben geleid naar 'kunstwerken' die vaak niets meer zijn dan vlekken van kleuren met vormen die zo vaag zijn dat ze niet meer te herleiden zijn naar een enkel specifiek onderwerp. "Dat is juist de bedoeling" zegt een kunstenaar dan of hij verzint een motief en redenatie van het schilderij na het maken ervan en zegt dat hij daarmee begonnen is toen hij het schilderij wilde maken. Zelfs als ik in de veronderstelling neem dat een dergelijke 'kunstenaar' ook daadwerkelijk 'kunst' maakt kan deze gemakkelijk in stijl worden nagemaakt in slechts vijf minuten.
Zij (deze kunststroming) staat te ver van haar wortels af en te ver van de kunst zelf in mijn mening.
Echte kunst vereist een hoog niveau van bekwaamheid van de kunstenaar op zijn gebied.
En dat heeft Nay niet.
Sodemieter toch in die pedofielenkelder van je joh, achterlijke kutbelg - Bombardier
Je weet niet waar je over praat, amechtige zeug. Rot een eind op - Verbal
en de kunstenaar en kunst moet zich aanpassen aan jouw beperkte onderscheidingsvermogen?
Omdat jij dat anders 'zo moeilijk kunt herkennen'?
Dat is idd een thema geweest van Kunst in de 20e eeuw, bv Magritte's 'Ceci ce n'est pas une pipe', of Duchamps 'R.Mutt Fountain' ..
de boodschap van die werken is juist dat _jij_ je als beschouwer moet bevrijden van het idee dat het de kunstenaar is die je vertelt 'wat kunst is':
Heb lef, bepaal gewoon voor jezelf wat jij kunst, en wat jij 'mooi' vind.
Moderne kunstenaars maken allemaal troep. Neem nou Mondriaan. Dikke bagger, paar lijntjes, vlekje, klaar. En daar miljoenen mee verdienen.
Denken ze stoer mee te zijn. Pfffff... foto
20720418939113748475408807538689175212663386222353693179318006076672635443338908659593
95829056383226613199282902678806752087668925017116962070322210432162695486262
En dat noemen ze dan "kunst". foto
Dus vaak kom je oude schilderijen tegen die een meesterschilder misschien haastig opgezet heeft, of waar hij misschien een stomme fout op heeft gemaakt, of waar de meesterschilder gewoon dronken was toen hij het schilderde. Dus het is best moeilijk om de echtheid van een schilderij te bepalen.
Hoewel het bij moderne kunstenaars zoals Brood wat makkelijker is, want die klatste gewoon verf op een doek en noemt het een 'schilderij'. Niks geen studies van te voren.
2: dat vind ik dus zo raar aan die kunstdingen, al bij de meeste simpel gezette lijntjes, zijn er een paar zogenaamde 'kenners' die gaan lopen gillen hoe er wel niet over nagedacht is en wat voor diepgaande gedachten er wel niet achter zaten.
Pas ook stuk op tv de meest idiote diepgaande dingen werder achter een paar cirkels gezocht.
Misschien heeft die vent wel gedacht kom ik flikker ff een hoop verf op een doek.
3: misschien...
2. De meeste moderne kunst is inderdaad rotzooi en ontoegankelijk voor leken. Het feit dat jij het niet snapt is dus geen schande.
3. foto
Ik zou het best aan de muur willen hangen, alleen niet voor 1500 US$ foto
geef een kind een inktvlek en vraag 'm wat ie er in ziet. Krijg je een beter antwoord dan wanneer zo'n omhooggevallen zichzelf erg belangrijk vindende kunstkenner er interessant over gaat lopen doen.
Hou nou toch op zeg.... die Ernst Wilhelm Nay is gewoon een aap wat kunst betreft en mevrouw Katja moet gewoon wat anders gaan doen.
De Nachtwacht.. dat is kunst.
foto
foto
foto
En dat ze dan volgens jou geen intellect zouden hebben, klopt niet. Ze zijn wel degelijk intelligent. Jij zegt maar wat!
Ons mensen vinden onszelf zo goed, intellectueel en denken het allemaal maar te weten. Die arrogantie is precies wat ons zo beperkt maakt.
hij beweerde ook dat in diverse gerenomeerde veilinghuizen en musea zijn spul heeft gehangen en hangt.
meerdere kunstkenners trapten in zijn vervalsingen. die man is een genie!
Auw. Toch niet in haar o-tje? foto
OT: Maar ja, moderne kunst, wat kun je er eigenlijk mee? Ophangen en ernaar kijken, tja... foto
Het is natuurlijk een onuitroeibaar verschijnsel want het enige wat een ongetalenteerde nitwit hoeft te doen om zichzelf tot "kunstenaar" te verheffen is roepen dat de massa hem of haar niet begrijpt. Overigens is het ook een onschuldig verschijnsel. De slachtoffers van de oplichterij kunnen de kosten over het algemeen prima betalen en zijn erg trots op hun "vooruitstrevende blik" op de kunst.
Zal een boeiende kunst geweest zijn foto
Maar ach, art is in the eye of the beholder he.
ahja de tendens richting fraude is toch wel weer mooi om te zien .
je kan beter een ras crimineel worden dan een uitkering hebben
aangezien je zo te zien bij eerste aleen maar mensen en de belasting betaler ( musea ) oplicht .
hoe komt het dat fokkers in gevallen van fraude in eens in hun handen klappen "die jan is een genie" etc etc.
on topic
volgens mij was aleen de moderne mens die kunst maakte en tijd teveel hadden
was gisteren nog op national geograpic evolution ,
en mogelijk een van de beginselen van taal de andere soort neaderthalers hadden geen vorm van kunst ( aka kraaltjes muur schilderingen )
foto
"Lazerus en toch al dagen lang niet in de kroeg"
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken