Britse defensie geeft UFO-document vrij

Het Britse Ministerie van Defensie heeft inzake de Freedom of Information Act een voorheen geheim document vrijgegeven over UFO-waarnemingen. Volgens het document werd door de US Air Force van 1948 tot 1950 een onderzoek naar Project "Sign" en Project "Grudge" gepleegd inzake UFO-waarnemingen. Hier is een rapport van gemaakt waarin verklaringen gegeven worden.

Zweden
In project "Grudge" onderzocht het Zweedse ministerie van Defensie duizenden UFO-waarnemingen. Volgens defensie waren alle waarnemingen toe te schrijven aan astronomische fenomenen. De VS zegt na onderzoek van 172 close-encounters dat ze niks controversieels hebben gevonden. "Het gaat om simpele waarnemingen zoals weerballonnen, normale vliegtuigen, planeten, meteoren, optische illusies, grappen of hallucinaties".

Dr. Hynek had 228 gevallen onderzocht en concludeerde dat 33 procent astronomische oorzaak had, 37 procent was niet astronomisch maar toe te schrijven aan zaken als vogels, raketten, ballonnen en dergelijke. Bij de overige dertig procent was niet genoeg bewijsmateriaal, of er was geen rationele verklaring voor te vinden, hoewel sommige van deze zaken alsnog astronomisch verklaard kunnen worden.

Twee spectaculaire incidenten die de pers hebben gehaald zijn volledig verklaard. In januari 1948 vond bij Fort Knox een vliegtuigongeluk plaats toen luitenant piloot Mantell van de USAF een vermeende UFO achterna zat. Tijdens de achtervolging stortte het vliegtuig neer en vond Mantell de dood. Het indicent is verklaard met dat hij de planeet Venus achtervolgde. Een tweede zaak is dat in een gesprek met de FBI er een rapport naar voren kwam dat een neergestorte vliegende schotel gevonden was met het stoffelijk overschot van kleine wezens. Het rapport zegt dat na onderzoek bleek dat het rapport een verzinsel was.

Groot Brittannië
In 1950 kwamen in Groot Brittannië verschillende meldingen binnen van lichtende voorwerpen die met hoge snelheid door het luchtruim vlogen, meestal 's nachts maar in enkele gevallen ook overdag. De fenomenen zijn verklaard als zijnde meteorieten.

In hetzelfde jaar waren er drie incidenten met vermeende close-encounters die officiëel gerapporteerd werden door ervaren luchtmacht-officiers. Op 1 juni rapporteerde de piloot van een Meteor voor het landen op Tangmere op 20 duizend voet hoogte in oostelijke richting over Portsmouth, dat hij een UFO zag vliegen op zeer hoge snelheid ongeveer 1000-2000 voet boven hem en op 1200 yard stuurboord. Hij beschreef het object als schijfvormig met een heldere metaalachtige glans. Hij schatte dat het object met een snelheid van 800 knots vloog. Het object was 15 seconden zichtbaar. Toen hij het radarstation opriep zeiden zij dat ze het ongeïdentifeerde object ook zagen op de radar, volgens hen vloog het met een snelheid met 1300-1650 knots. De verklaring die het UFO-onderzoeksteam in het rapport geeft is dat de piloot een weerballon zag, en het object op de radar een fout in het radarsysteem was.

Een andere melding dat jaar kwam 14 augustus van luitenant Hubbard van de Royal Aircraft Establisment in Fanborough. Hij en twee andere officiers op het vliegveld hoorden een zoemend geluid waardoor ze de lucht in keken. Hubbard, die een zonnebril ophad, zag een object dat er uitzag als een vliegende schotel lichtgrijs in kleur, 50 voet in diameter op een geschatte hoogte van 5.000 voet. Hij zag het ongeveer 30 seconden vliegen met een snelheid van ongeveer 800-1000 mph. Het object maakte bizarre S-vormige manoeuvres waarna het uit het zicht verdween. De andere officiers zagen het object niet vanwege de zon. Het rapport zegt dat er geen twijfel is dat Hubbard de waarheid vertelt, maar dat hij waarschijnlijk het slachtoffer was van een optische illusie omdat niemand anders het object gezien had.

Op vijf september echter zag Hubbard die samen met vijf andere officiers op een wachttoren stond eenzelfde object zweven in de lucht. Alle vijf de officieren zagen het object. De UFO was schijfvormig en grijskleurig. Het bewoog en vloog in een bizar rechthoekig patroon, zoals een herfstblad naar beneden valt maar dan omhoog. Uiteindelijk dook het naar de horizon en verdween. Het rapport verklaart deze officiële melding als optisch bedrog dat door een normaal vliegtuig veroorzaakt is.

Rendlesham
Het is niet het eerste document dat het Britse Ministerie van Defensie vrijgegeven heeft inzake het UFO-fenomeen. Op 26 december 1980 patrouilleerden drie veiligheids-officieren door de bossen van Tengham Woods, dat een deel vormt van Rendlesham Forest, waar de aandacht gevestigd werd op een lichtgevend object. De drie mannen waren aan het patrouilleren tussen de twee militaire bases van RAF Bentwaters en RAF Woodbridge.

Verder zegt het document dat radarstations het object gedetecteerd hebben, toen het boven de kust van Lowestoft vloog in de richting van Rendlesham. De drie veiligheids-officieren liepen richting het gloeiende object omdat ze in de eerste instantie dachten dat er een militair vliegtuig was neergestort of een noodlanding had gemaakt. De officieren schrokken toen ze een metaalachtig driehoekig object zagen met kleine wezens met grote ogen, die uit de bodem van het object via een straal neerdaalden. "They had heads out of proportions with their body, and their eyes were like inverted cat eyes"... Lees hier meer in het officiële Rendlesham-document.