Rijden op de wind
Het blad baseert dit op Kema-cijfers en eigen berekeningen. NWT beschouwt de elektrische auto als de ideale opslagplek voor stroom uit windenergie. Als het aan de overheid ligt, is er een capaciteit van zes gigawatt aan windmolens in het jaar 2020. Dat ligt driemaal hoger dan nu. Omdat de wind niet altijd even hard waait en energie verloren gaat als er geen goed reservoir is om de stroom tijdelijk in op te slaan, is een elektrische auto ideaal.
In ons land zouden we daarvan 2,3 miljoen exemplaren kunnen hebben. Kema heeft berekend dat transformatorhuisjes overbelast raken als twintig procent van de Nederlanders een elektrische auto heeft en deze steevast aan het stopcontact legt.
Maar hoe dan ook; het is aftellen totdat we tanken via het stopcontact. Hierdoor worden de brandstofkosten aanzienlijk lager dan het huidige peil. Een elektrische auto rijdt al voor ongeveer 2,5 eurocent per kilometer. Naar verwachting zullen diverse autofabrikanten vanaf 2010 massaal elektrische auto's produceren.
Door: DAG / Joyce Beckker

Rijden op de wind (foto: DAG)
Dit betekent meer rijkdom voor de hardwerkende Europese, Amerikaanse, Russische en Chinese burger en minder rijkdom voor een stelletje terrorisme-steunende oliesjeiks.
Waterstof ftw
http://automobiles.honda.com/fcx-clarity/
Daarom gaat het ook niet werken. Eerst moet je 600km op een 'tank' kunnen rijden en hem in 5 min. kunnen 'volgooien'. En pas DAN heb je een alternatief
Waterstof = opslaan van energie = accu.
Daarmee is de strekking hetzelfde: Als de windmolens overcapaciteit hebben kan de energie worden opgeslagen, in waterstof.
Maarre... we moeten toch allemaal minder energie gaan gebruiken? want dat is toch allemaal slecht voor de opwarming van de aarde?
En gaan de energie prijzen dan ook weer omhoog omdat er meer vraag naar energie is?
En krijgen we dan allemaal supercharged krachtstroom aansluitingen in ons huis, zodat het niet 16uur duurt om je auto op te laden?
Elektrisch FTW.
http://nl.youtube.com/watch?v=4DM3WBOXTdw
Die Honda is al op de weg in Californie, daar kunnen ze het wel en er is er nog geen een de lucht in gegaan.
Ik heb het nog niet zo op waterstof, het is een uiterst explosief goedje.
Bovendien denk ik dat waterstof commercieel niet interessant is.
Zeer hoge productiekosten en het moet uiterst zorgvuldig worden opgeslagen.
Alcohol lijkt me een van de meest levensvatbare alternatieven.
Daar kan je rond de 250KM mee afleggen voor iets van een Euro en met een top van 110KM/h
De autotjes zelf kosten rond de 4000 Euro!
naar mijn idee is dit gewoon het verleggen van het probleem
Lokaal opwekken is de enige realistische optie en hier in Nederland red je het dan niet met zonnekracht. Windkracht is wellicht ook niet 100% betrouwbaar maar altijd nog een stuk beter dan al je energie weer kwijtraken aan het vervoer ervan.
Die hebben de afgelopen 10 jaar een enorme vlucht genomen en zijn in die tijd niet alleen kleiner en lichter geworden, maar hoeven ook nog eens steeds minder opgeladen te worden.
Er zijn alleen nog teveel alternatieven en er is geen enkele partij de de duidelijk keuze dicteert.
De overheden op Europees niveau vinden dat de oplossing een verantwoordelijkheid is van de industrie. Daar is iets voor te zeggen, omdat de industrie het nu eenmaal moet verwezenlijken.
De industrie heeft er nu echter geen direct baat bij en dus blijft het daar bij prototypes van verschillende fabrikanten met verschillende technologieën, waarbij iedere fabrikant natuurlijk zijn eigen technologie als ideaal zal omschrijven. Doorontwikkelen van de eigen tech heeft als risico dat het 'weggegooid' geld blijkt te zijn, als er voor een ander alternatief gekozen wordt (bijv. Sony minidisc, maar dan onder de motorkap).
De Automobiel industrie gaat pas vol ontwikkelen aan deze technologieën als de overheden of de consument haar een richting geeft en kiest voor een bepaalde technologie.
Zoals al eerder is opgemerkt zal de consument pas ergens voor kiezen als de nieuwe technologie hetzelfde gemak levert als de huidige. Dus 5 minuten tanken en 600km kunnen rijden.
Het is veel praktischer wanneer je een 'brandstof' kan tanken dan wanneer je accu's moet laden, de infrastructuur ligt er grotendeels ook al.
MaxiTitan City
http://en.wikipedia.org/wiki/EEStor
http://www.gezen.nl/wordpress/index.php
Over 10 jaar is Duitsland over op zonne-energie en dan zitten wij hier nog te dubben over kernenergie. Zonnekrachtcentrales kunnen nu al concurreren met kolen. Logisch want de brandstof is gratis. Bovendien zijn ze goedkoop en snel te bouwen.
Ik heb even geen zin om de exacte getallen op te zoeken maar ik meen mij te herrinneren dat in 1 liter diesel de hoeveelheid energie zit die equivalent is aan ca 10 KWh.
Daarvan wordt ca 40% benut door de motor, de rest gaat verloren als warmte.
Dus van die liter diesel blijft 4 KWh over.
Met ingang van 1 januari a.s. kost een KWh (incl. alle belastingen, transport enz.) voor een consument ruim 25 eurocent.
Ofwel, een liter diesel kost momenteel 0,95 euro en 4KWh is over een week zelfs nog een fractie duurder dan 1 liter diesel.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken