'Postcode Loterij doet aan chantage'
In totaal kreeg de Postcode Loterij bij de Reclame Code Commissie 73 klachten, terwijl de Bankgiroloterij 23 klachten kreeg. De Staatsloterij kreeg slechts 12 klachten. Een woordvoerder van de Postcode Loterij zegt de klachten niet te kunnen verklaren: "Het kan aan onze campagnes liggen, maar misschien klagen mensen in het algemeen wel sneller."
Hoeveel klachten zijn ingediend zijn bij de Postcode Loterij zelf wil de organisatie niet prijsgeven. Vorig jaar werd de loterij voor de rechter gesleept door een vrouw uit Heusden. Zij claimde 'psychische schade' te hebben door het mislopen van prijzengeld. Buurtbewoners die op dezelfde postcode woonden en lid waren van de loterij mochten in totaal veertien miljoen euro verdelen. De vrouw werd door de rechter in het ongelijk gesteld.
Door de Universiteit van Tilburg is onderzoek gedaan naar de redenen om met de Postcode Loterij mee te doen. Uit het onderzoek blijkt dat angst voor spijt dat men geen lot gekocht heeft een belangrijke reden is om mee te spelen met de Postcode Loterij.
Volgens de onderzoekers stimuleert de Postcode Loterij dit gevoel door in de reclame-uitingen hierop in te spelen ('U speelt niet mee, wat betekent dat u straks met lege handen komt te staan') en kan de Postcode Loterij, doordat de prijzen gekoppeld aan de postcode, het leven van mensen die niet gewonnen hebben, omdat ze geen loten hebben gekocht, beïnvloeden.
De Tilburgse hoogleraar openbare financiën Harrie Verbon pleit dan ook voor een verbod op de Postcode Loterij. Volgens hem maakt de loterij zich schuldig aan chantage.
Met 2,4 miljoen deelnemers aan de Postcode Loterij is het de grootste goededoelenloterij van Nederland. Sinds haar oprichting in 1989 heeft de loterij ruim 2,3 miljard euro aan de goededoelenorganisaties uitgekeerd. Van de omzet gaat 50 procent naar goede doelen, 30 procent naar prijzengeld en 20 procent naar overige kosten. Overigens hebben de Sponsor Loterij en de BankGiro Loterij hetzelfde moederbedrijf als de Postcode Loterij.