Kaasreclame met Peer Mascini verboden
Campina wilde het spotje van de buis, omdat het volgens het bedrijf inbreuk maakt op het auteursrecht. Peer Mascini maakte in de jaren '90 furore met reclames voor MelkUnie (een merk dat Campina destijds voerde) en dat werd in deze spotjes voor Beemster kaas nog eens dunnetjes overgedaan.
Cono Kaasmakers, eigenaar van Beemster kaas, gaf eerder toe dat de nieuwe reclame inderdaad gëinspireerd is op de oude MelkUnie-spotjes. Directeur Eric Hulst: "Dat valt moeilijk te ontkennen. Maar ik snap het niet van Campina. We doen nergens afbreuk aan. MelkUnie is al zeven jaar geleden van de markt gehaald."
De rechter gaf Campina echter gelijk. Volgens de rechter kan de commercial leiden tot verwarring bij het publiek en tot de indruk dat de kaas is gemaakt door Campina. De rechter noemde de nieuwe commercial vrijwel een exacte kopie van het prijswinnende spotje Bommetje uit 1997.
Het verbod gaat volgende week in. Cono mag het spotje ook niet meer zelf op internet tonen. Op elke overtreding staat een dwangsom van 20.000 euro. Volgens advocaat Henk Jan Boukema is de kaasmaker niet verantwoordelijk te houden voor de inmiddels wijde verspreiding van het filmpje op het web.
De inmiddels verboden reclamespot.