Radio 10 Gold uit de ether

Icoon RadioRadio 10 Gold is binnenkort niet meer via de middengolf te horen. Eigenaar Talpa gaat flink bezuinigen op de oldies-zender. En dat is opmerkelijk, want Radio 10 Gold doet het als AM-zender erg goed. De zender haalt nog altijd een marktaandeel van vijf procent. Ter vergelijking: Slam!FM en Caz! halen op FM 1,3 en 1,8 procent marktaandeel.

Probleem is dat adverteerders over het algemeen alleen maar interesse hebben in de doelgroep 20-35 jaar. Radio 10 Gold scoort hoger bij de oudere luisteraars. "Radio 10 Gold trekt wekelijks ongeveer 1,3 miljoen luisteraars. Ondanks dit grote aantal is er vanuit de advertentiewereld toch relatief weinig interesse. Daarom zal het station een aantal aanpassingen doen om daarmee een bredere groep luisteraars aan te spreken", stelt Talpa.

Radio 10 Gold draait al enige tijd verlies. De financiële situatie van de zender is de laatste jaren verslechterd door het verliezen van de FM-frequentie in 2003 en de hoge uitzendkosten voor onder andere de AM-frequentie. "De bezuinigingen hebben zowel personele consequenties als gevolgen voor de distributie van het radiostation. Zo verwachten we de continuïteit van de radiozender voor de lange termijn te kunnen waarborgen", zo laat Talpa Radio weten.