Snel overstappen op DSL-breedbandinternet mogelijk
De oorzaak voor de lange wachttijd lag voornamelijk bij de KPN die weigerde de benodigde overzettingen in de centrales uit te voeren. De concurrenten van KPN kunnen niet zonder haar, omdat ze de leverancier van aansluitlijnen is waar de aanbieders vervolgens weer gebruik van maken. De KPN wilde pas meewerken aan een sneller overstapproces als alle DSL-aanbieders een onderlinge overeenkomst hadden gesloten over het overstapproces. Dat was voor de andere DSL-aanbieders als BBNED, Tiscali en Versatel reden om de OPTA te verzoeken om KPN te manen mee te werken aan het gemakkelijker overstappen.
De OPTA heeft nu besloten dat KPN de migraties van ontbundelde aansluitlijnen onvoorwaardelijk dient uit te voeren. Wel heeft de OPTA bepaalt dat de partijen die hierom vragen wel van tevoren schattingen van het aantal overzettingen aan de KPN moeten aanleveren. Zonder deze maatregel zouden de korte overzettermijnen niet kunnen worden gegarandeerd. De overnemende partij informeert de 'oude' DSL-aanbieder vooraf over het tijdstip en achteraf over de voltooiing van de overzetting.
Door het besluit wordt de marktwerking in dit deel van elektronische communicatiesector bevorderd. Volgens de OPTA zal ook KPN van deze maatregelen profiteren wat natuurlijk maar de vraag is.
De keuzemogelijkheid voor eindgebruikers van telefonie en telefonie-aansluitingen wordt door de maatregel wel vergroot. Door de eenvoudige migratiemogelijkheid wordt het een stuk aantrekkelijker om over te stappen op een DSL-aanbieders die naast internetdiensten ook telefoniediensten via het internet levert. Nu is de lange overstaptermijn voor veel belangstellenden een (te) grote hindernis.