Het huidige team van Williams is ontstaan in 1977 toen Frank Williams ontslagen werd bij Walter Wolf Racing en Patrick Head met hem meeging om een nieuw team op te richten. Williams had in 1969 al een Formule 1-team, maar was niet erg succesvol. In 1975 bouwde het team pas haar eerste chassis. Twee jaar later debuteerde de auto van het nieuwe Williams in Spanje, maar tot aansprekende resultaten kwam Patrick Nève niet. In de jaren daarna werden eigen chassis gebouwd en kwamen de resultaten met Alan Jones en Carlos Reutemann al snel. Het leverde in 1980 en 1981 de wereldtitel bij de constructeurs op en voor Jones de titel bij de coureurs in 1980.
Ook halverwege de jaren tachtig kende het team van Williams een glorietijd met Nigel Mansell en Nelson Piquet als coureurs. In die jaren was het team mede de trendsetter en had het vele noviteiten die vaak later weer verboden werden zoals de CVT-versnellingsbak in 1993. Het was begin jaren negentig een glorietijd voor het team met titels voor Mansell en Alain Prost. In 1994 kwam het dieptepunt voor Williams. Ayrton Senna kreeg in leidende positie in San Marino een ongeluk en overleed later aan zijn verwondingen.
Het team bleef die jaren echter een goede auto houden en meestrijden om de titels. Damon Hill en Jacques Villeneuve bezorgden Williams dan ook twee wereldtitels. Vanaf 1998 ging het minder met het team, maar de komst van BMW zorgde voor een opleving in de resultaten. Na het vertrek van de Duitse motorleverancier eind 2005 werden de prestaties minder en de podiumplekken schaars. Vorig jaar zat Williams er via Nico Rosberg regelmatig goed bij met puntenfinishes, maar de echte doorbraak richting de podiumplaatsten werd niet gemaakt.
Omdat Toyota de stekker er voor dit jaar uitgetrokken heeft moest de renstal van Frank Williams op zoek naar een andere motor. De FW32 zal aangedreven worden door een Cosworth-krachtbron. Het Britse merk is terug in de sport en zal dit jaar liefst vijf teams voorzien van motoren. De coureurs zijn dit jaar verteraan Rubens Barrichello en GP2-kampioen Nico Hülkenberg. Met dit Braziliaans/Duitse duo wil Williams de auto gaan verbeteren en eindelijk weer mee gaan tellen.
Het is niet een makkelijk jaar voor het team uit Grove, omdat de Cosworth-motor nog iets tekort lijkt te komen ten opzichte van de andere krachtbronnen. Hierdoor kunnen er maar weinig punten gehaald worden en moet Williams het hebben van de spaarzame mogelijkheden die andere teams open laten.
Hoofdsponsor | AT&T |
---|---|
Teambaas | Sam Michael |
Nationaliteit | Brits |
Opgericht in | 1969 |
Debuut in | 1977 |
Chassis | FW32 |
Motor | Cosworth CA2010 |
Banden | Bridgestone |
Coureur 1 | Rubens Barrichello |
Coureur 2 | Nico Hülkenberg |
Aantal gereden GP's | 541 (540 racestarts) |
Constructeurstitels | 9 |
Wereldtitels | 7 |
Overwinningen | 113 |
Dubbels | 45 |
Podiumplaatsen | 296 |
Snelste ronden | 130 |
Pole positions | 126 |
Puntentotaal | 2667 |
Meer informatie | Teamwebsite Williams |
User-waardering | 7.2 |
Aantal stemmen | 26 |
Verdeling van de stemmen | |
juli 2011
februari 2011
januari 2011
- 017:05Maldonado geeft F1-demonstratie in Venezuela
- 220:29Barrichello: "Zie Williams groeien"
- 519:21Parr verdedigt keuze voor Maldonado
december 2010
november 2010
- 217:44Williams gebruikt KERS met batterij in 2011
- 012:38Maldonado: "Snel duidelijkheid van Williams"
- 412:25Barrichello ook in 2011 bij Williams
- 110:34Williams levert HRT versnellingsbakken in 2011
oktober 2010
- 014:09Onzekere toekomst voor Hülkenberg
- 412:01'Ook stoeltje Barrichello niet zeker bij Williams'
- 018:33Weber: "Hülkenberg is stoeltje nog niet kwijt"
- 012:54Williams test Maldonado en Stoneman in november
- 411:57Hülkenberg betaalt niet voor F1-stoeltje
- 811:27'Williams overweegt Hülkenberg te laten gaan'
- 611:10Barrichello: "Williams doet me denken aan Ferrari"
- 018:59Williams dacht aan andere motorleverancier
september 2010
- 011:10Williams plant laatste upgrade voor Singapore
- 115:39Barrichello: "Ook in 2011 bij Williams"
- 012:55Williams levert hydraulica aan andere teams
- 000:09F1-team Williams richt zich op 2011
augustus 2010
- 117:10Hülkenberg dichtbij nieuw Williams-contract
- 317:32Williams met nieuwe vleugels naar Spa
- 120:16Barrichello verwacht bij Williams te blijven
- 412:20Mercedes verontschuldigt zich bij Williams
juli 2010
- 023:17Teleurstellende dag voor Williams
- 022:17Bottas wil in 2012 bij Williams racen
- 116:41Williams: "Deal Barrichello formaliteit"
- 008:56Williams is nog niet bezig met zijn afscheid
- 418:03Williams kritisch over eigen prestaties
- 020:03Williams gebruikt eigen KERS in 2011
- 122:42Hülkenberg te lang voor F-duct
juni 2010
- 313:39Ook Williams wil uitlaten Red Bull kopiëren
- 115:01Williams neemt F-duct mee naar Valencia
- 321:20Williams: "KERS verplichten of verbieden"
- 013:09Williams met nieuwe voorvleugel naar Canada
mei 2010
- 423:20'Williams wil motoren Renault in 2011'
- 722:32Barrichello: "Gooide stuur niet uit boosheid"
- 023:11Nieuwe achtervleugel moet Williams helpen
- 216:46Hülkenberg: "Ik maakte veel kilometers in Barcelona"
april 2010
maart 2010
- 1015:18Williams houdt vertrouwen in Hülkenberg
- 123:45Williams wil Hülkenberg lang binden
- 023:38Williams: "Er zit nog meer in het vat"