'Zwarte Piet is racistisch fenomeen'
Het Sinterklaasfeest moet voortaan zonder zwarte pieten gevierd worden. Deze 'typisch Nederlandse traditie' zit vol racisme en kolonialisme en moet verdwijnen, vinden onder meer twee buitenlandse kunstenaars en de linkse actieclub Doorbraak.
In het Van Abbemuseum, een van de belangrijkste musea voor moderne en hedendaagse kunst in Europa, begint dit weekend een expositie tegen het fenomeen Zwarte Piet. De kunstenaars Petra Bauer uit Zweden en Annette Krauss uit Duitsland hopen daarmee de discussie te heropenen over de Zwarte Piet-traditie. Zij zien het Sinterklaasfeest als de ''koloniale relatie tussen de oude, wijze en strenge witte baas en goedheiligman aan de ene kant en de jonge, dommige en nogal stoute zwarte knecht Piet aan de andere kant, die kinderlijk staat te dansen, gek loopt rond te springen en de Nederlandse taal onvoldoende beheerst.''
Volgens Bauer en Krauss zijn er in de afgelopen vijftig jaar regelmatig protesten geweest tegen het typisch Nederlandse fenomeen van Zwarte Piet. ''Daarbij is het koloniale verleden en de racistische structuur van het sinterklaasfeest aan de oppervlakte gebracht. Hoewel er wat veranderingen in de traditie zijn aangebracht, blijft die problematisch”, aldus de kunstenaars.
De anti-Zwarte Piet expositie, onderdeel van Be(com)ing Dutch, wordt dit weekend geopend. Tegelijkertijd zal dan ook een protestmars tegen het hulpje van sinterklaas worden gehouden, onder leiding van Doorbraak. En dat allemaal onder de noemer 'Actie tegen racistisch fenomeen van Zwarte Piet'. De protestmars begint zaterdag om 14.00 uur bij het Van Abbemuseum en voert door de Eindhovense binnenstad, met muziek van een percussieband en diverse sprekers.
Doorbraak is een landelijke organisatie tegen racisme en migratiebeheersing. In 2007 voerde ze actie tegen een herdenkingsfeest voor Michiel de Ruyter, die zij ''een koloniale vechtersbaas'' noemen. Onlangs nog organiseerde Doorbraak lawaaiprotesten tijdens bijeenkomsten van Rita Verdonk’s Trots op Nederland.
De tentoonstelling in het Van Abbemuseum in Eindhoven is te zien tot en met 14 september.