Kamer boos over tv-spotje SP

Icoon PolitiekEen spotje van de SP dat bedoeld is om 'de uitverkoop van de thuiszorg' aan de kaak te stellen, heeft de verontwaardiging gewekt van andere fracties in de Tweede Kamer.

Het filmpje, te zien tijdens reclameblokken op tv en op de website van de partij, toont een hoogbejaarde vrouw die zich helemaal uitkleedt.

''Misleidende reclame'', vindt CDA-Kamerlid Jan de Vries. ''Dit is een politieke partij onwaardig. Het is ook beledigend voor de mensen die in de thuiszorg werken. Ik vind het ongepast om op deze manier anstgevoelens bij ouderen aan te wakkeren.'' De Vries hoopt dat zorginstellingen en werknemers in de zorg naar de Reclamecodecommissie stappen om het spotje aan te klagen.

Ook VVD-Kamerlid Anouchka van Miltenburg heeft geen goed woord over voor het filmpje. ''Hier herken ik de thuiszorg in Nederland totaal niet in. Mensen die deze beelden zien en daarna terecht komen in de thuiszorg, zullen verbaasd zijn over de kwaliteit die ze aantreffen.'' Van Miltenburg noemt het verbazend dat de SP, die zich altijd keert tegen 'Amerikaanse toestanden' van politiek bedrijven. ''Dit is on-Nederlands.''

PvdA-Kamerlid Agnes Wolbert†vindt de film wel mooi en waardig gemaakt, maar heeft†grote moeite met de manier waarop de SP ouderen gebruikt voor haar marketingstrategie. ''Ouderen worden in ťťn klap tot slachtoffer gemaakt. De SP gaat bijvoorbeeld volkomen voorbij aan het feit dat ouderen het merendeel van het vrijwilligerswerk doen.''

Het stoort Wolbert†dat de SP steeds spreekt van marktwerking in de thuiszorg.†Volgens haar weten†de meeste Nederlanders niet†hoe de thuiszorg is georganiseerd en maakt de SP daar misbruik van. ''Je moet een onderscheid maken tussen de schoonmaakhulp en het personeel dat verpleegt en verzorgt. Bij die laatste groep is geen sprake van marktwerking, die wordt gefinancierd vanuit de AWBZ.''


Met dank aan Longmen en PainDivine voor de submit.