Afkicken van drugs met behulp van computerspel
De Amerikaanse professor Zach Rosenthal is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het spel. Hij genoot hiervoor de samenwerking met enkele verslaafden die op dat moment behandeld werden. In het spel komt de speler terecht in situaties waarin er snel en simpel drugs te verkrijgen is, denk hierbij aan een drugsbuurt. De bedoeling is dat de spelers juist in die locaties zichzelf kunnen tegenhouden om aan de virtuele drugs te gaan. Doen zij dit juist dan worden zij beloond met geluid. Dit experiment is dus gericht op aangeleerd gedrag (net als Pavlov).
Alles staat eigenlijk in het teken van het geluid. Het geluid moet op den duur in verband gebracht worden met iets 'goeds'. Komt de verslaafde in de echte wereld dan bijvoorbeeld terecht in een drugsbuurt, dan kan hij simpel een belletje plegen om het specifieke geluid te horen en dan zou zijn verlangen naar de drugs afnemen. Dit allemaal omdat het hem 'aangeleerd' is in het spel.
Een crack-verslaafde van 52 die onder behandeling stond zegt dat het experiment hem al heeft helpen afkicken. Professor Rosenthal benadrukt nog eens extra dat het spel voor alle soorten drugs en situaties zou werken en niet alleen crack en drugsbuurten. 'Door het leren in de virtuele wereld kun je makkelijker de overstap maken naar de echte wereld.'
Meer gamenieuws kun je vinden op FOK!games