Naam Gmail van Google onder druk

Icoon DigitalDe Duitse ondernemer Daniel Giersch zegt dat Google op zoek moet naar een andere naam voor de e-mail dienst Gmail. Hij vindt dat Gmail teveel lijkt op de naam van zijn bedrijf G-Mail. Nadat de Duitse rechter hem gelijk gaf, zegt hij nu ook gelijk te hebben gekregen van de Office for Harmonization in the Internal Market van de Europese Unie. Dit bureau beslist onder meer in conflicten over merknamen.

Zes jaar geleden liet de Duitser de naam G-mail al vastleggen. G-mail is een Duits bedrijf dat een brug slaat tussen e-mail en gewone post, voor klanten die niet over een internetverbinding of e-mail beschikken. G-mail print de documenten uit en levert die op papier bij de geadresseerde af.

Klanten van G-Mail krijgen ook een gmail.de-postadres van het bedrijf. In Duitsland gebruikt Google daarom ook Googlemail.de sinds mei 2005. In datzelfde jaar hield Google ook in het Verenigd Koninkrijk op met Gmail, na een conflict met Independent II Research dat onder die naam software ontwikkelt voor financiële analyses.

Het Californische internetbedrijf bood ooit een kwart miljoen dollar om G-mail over te nemen, zegt Giersch. Maar hij is niet op het aanbod ingegaan. Er lopen nog merkenrechtprocedures van de Hamburger in Zwitserland, Noorwegen en Monaco.

Google kan nog tegen de EU beslissing in beroep gaan.