Veronica met Jamby van start op internet

Omroepvereniging Veronica gaat met internetbedrijf Jamby dagelijks twaalf interactieve televisieuitzendingen uitzenden op internet. Het is de eerste activiteit van de vereniging sinds het uit de Holland Media Groep stapte. Veronica zorgt voor de infrastructuur. Jamby, het bedrijf van oud-Veronica coryfee Adam Curry en oud-Veronica bestuurder Unico Glorie, zorgt voor de content.

De twaalf uitzendingen zijn verdeeld over twee kanalen, Point Victor (over reizen) en Truth-or-Dare (voor de avonturiers). Jamby zegt audio en video van televisiekwaliteit te bieden, aangevuld met interactieve diensten. Maar dan moet de internetter thuis wel een breedband aansluiting hebben. En dat heeft, volgens het internetbedrijf, maar vijf procent van de internetbezitters.

Breedband internet wordt meestal gebracht als heel snel internet. Maar wat het precies is, is voor velen onduidelijk. Kabelaars pretenderen vaak breedband internet aan te bieden, maar de snelheid is volgens gebruikers vaak bedroevend slecht. ADSL, snel internet via de telefoon, biedt vaak een hogere snelheid aan, maar nog niet snel genoeg om 'streaming video' op een volledig scherm te bekijken.

Met deelname aan dit project wil Jamby een discussie op gang brengen om de kwaliteit van breedband internet te verbeteren. Ook wil het bedrijf uitzoeken hoe de de distributiekosten zo laag mogelijk gehouden kunnen worden. Bij televisie zijn de kosten gelijk, ongeacht het aantal kijkers. Bij internet is het anders. Meer gebruikers betekent meer dataverkeer, en dat zorgt voor hoge rekeningen.

Met het internetproject wil Veronica opnieuw een plek veroveren in de mediawereld. Nadat de onderhandelingen met SBS over participatie in de zender V8 waren mislukt, leek de vereniging op een dood spoor te zitten. De voormalige jongerenzender trekt zes maanden uit voor de internetprojecten. In de toekomst sluit Veronica samenwerkingsverbanden op radio- en televisiegebied niet uit.