Lokale interruptie: Taxihufters
Carnaval heeft zo goed als zeker weer een nieuw agendapunt voor de raad opgeleverd. En dat is het beheersen van de taximarkt van Eindhoven. Want haat en nijd tussen taxi's zijn in iets wat zich alleen beperkt tot de straten van onze hoofdstad. Het liep tijdens carnaval dusdanig uit de hand dat Pownews er een item aan besteedde. Live waren beelden te zien van taxirijders die elkaar voor rotte vis uitmaken.
Waarom nu ineens met carnaval? Een grote groep chauffeurs uit de randstad ziet dat er met carnaval grote groepen beschonken Eindhovenaren graag een ritje naar huis wil. Ze ruiken een kans op een mooie verdienste dus rijden massaal naar het zuiden. Broodroof noemen de Eindhovense chauffeurs het. Dat zou nog tot daar aan toe zijn geweest. Maar de vreemde chauffeurs gedragen zich ook nog eens hufterig, leveren slechte service en rekenen woekerprijzen. De dronken carnavalsvierder gaat toch wel betalen.
Een van de reacties was van Leefbaar Eindhoven-raadslid Kees Rijnders. Voor hem moet het extra pijnlijk zijn want hij is zelf taxichauffeur. Het is vooral de politie die het in dit geval heeft laten afweten om te handhaven. Daar mag de burgemeester dan ook wel eens uitleg over komen geven. Want vooral het oplichten van klanten is iets dat bestreden moet worden. Evenals de zwarte taxi's die zonder vergunning rijden. Want deze zogenaamde snorders zijn ook de rest van het jaar een verziekende factor.
Tot voor kort was het moeilijk om als gemeente hier greep op te houden. Snorders kon je aanpakken maar de erkende taxichauffeur is vrij om te werken waar hij wilde. Er was niets illegaals aan. Sinds de taximarkt twaalf jaar geleden werd vrijgegeven is er al onrust. En niet alleen in Eindhoven want ook de andere Brabantse steden kampen ermee. Wanneer je dat zo bekijkt is de taxiwet die in 2000 werd ingevoerd een product van een bijna aandoenlijk geloof in de marktwerking dat in die tijd in de politiek heerste. Maar zo blijkt dat niet alles dat theoretisch prachtig klinkt, dat ook in de praktijk zo mooi uitkomt. Gelukkig biedt de nieuwe taxiwet wel mogelijkheden om marktverziekers te kunnen aanpakken. De gemeenten kunnen namelijk kwaliteitseisen afdwingen waarbij men kan eisen dat men het stratenplan van Eindhoven kent. Dit kan een hele hoop kaf van het koren scheiden. Zo is de liberale taak van overheid als marktmeester in ere hersteld.
Rogier Verkroost (28) is gemeenteraadslid namens D66 in Eindhoven. Op de weblogserie 'Lokale interruptie' beschrijft hij het reilen en zeilen van een lokale politicus.