26.000 banen weg bij DaimlerChrysler

Autoconcern DaimlerChrysler heeft gisteren bevestigd de komende drie jaar 26.000 banen te schrappen bij zijn Amerikaanse tak Chrysler. Dat komt neer op 20 procent van het totaal. Eerder op de dag kwam de zakenkrant The Wall Street Journal al met het enorme banenverlies naar buiten.

De reorganisatie is nodig om Chrysler er weer bovenop te helpen. Het dochterbedrijf kampt met een sterk teruglopend marktaandeel en grote verliezen. DaimlerChrysler wil daarom in twee jaar zes fabrieken sluiten, onder meer in Midden- en Zuid-Amerika. In de VS gaat een streep door een aantal ploegendiensten.

De bekendmaking van een grootscheepse reorganisatie was eigenlijk voor eind februari gepland. Maar omdat al details uitlekten, was DaimlerChrysler waarschijnlijk genoodzaakt het nieuws eerder naar buiten te brengen. Chrysler-directeur Dieter Zetsche repte gisteren van het 'wegnemen van onzekerheid bij het personeel'.

De verwachting is dat de meeste banen dit jaar zullen verdwijnen. DaimlerChrysler denkt dat het merendeel van het personeel afvloeit via vervroegde pensionering.

Het concern wil met de ingrepen van Chrysler weer een 'kwieke' onderneming maken. Chrysler gold ooit als de parel van de auto-industrie, maar is sinds de overname door Daimler-Benz in 1998 ver afgegleden. Het verloor vooral veel terrein doordat nieuwe modellen niet aansloegen bij de Amerikanen.