AciD_Nightmare had ons via de nieuws-submit te melden:
De Televisiezenders TMF, MTV, The Box, Nickelodeon en Jetix mogen geen reclame voor alcoholhoudende drankjes uitzenden. Volgens Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) bestaat het publiek van de zenders voor meer dan 25 procent uit minderjarigen, waardoor ze aangemerkt worden als jongerenzender.
STIVA laat bureau Intomart GfK jaarlijks onderzoeken welke radio- en televisiezenders vallen onder de noemer jongerenzender. Dit wordt gedaan aan de hand van kijk- en luistercijfers. Wanneer de genoemde zenders toch alcoholreclame uitzenden, overtreden zij de Reclamecode voor alcoholhoudende drank. Het merk waarvoor de reclame gemaakt is, kan hiervoor een boete krijgen. De radiozenders wisten de dans te ontspringen, van hen werd niemand aangemerkt als jongerenzender.
wat is een jongerenzender? aan welke voorwaarden moet ie voldoen? Nederland 2 is ook een jongerenzender met BNN naar mijn mening(, hoewel daar niet echt vaak alcoholreclames te zien zijn, maar jullie begrijpen het idee wel). Daarnaast zapt jeugdig nederland tegenwoordig langs alle zenders, dus waarom worden RTL SBS en Yorin wel gespaard?
kutregel dus. ik wordt onderhand helemaal schijtziek van al die kutregeltjes die van boven worden opgelegd, maar nergens op slaan.
Wat mij verbaast is dat 1 of andere stichting zoiets kan bepalen fotofotofoto
Zolang je nog kan lachen kan je nog leven...als het niet meer om te lachen is moet je gaan. Het leven heeft meestal meer moois dan dat de meeste mensen kunnnen of willen zien. Met dank aan Laysa.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own. Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur. yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer Vis een optie?
Op maandag 1 augustus 2005 20:43 schreef KRIBBET het volgende: Wat mij verbaast is dat 1 of andere stichting zoiets kan bepalen fotofotofoto
Meestal gaat dat op advies en in dit geval terecht. Laatst in een kroeg stond de moeder van een 12 jarige dochter op hoge poten, omdat ze geen breezer kreeg voor haar dochter. Dan ben je toch wild in je hoofd... foto
Inderdaad levert dit nog meer zendtijd op voor allerlei ringtone eikels om kinderen geld uit de zak te kloppen. Ok, we leven in een consumptie maatschappij en ieder het zijne, maar mogen die kinderen niet een beetje tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Als ouder kun je bepaalde zenders wel verbieden maar het is welhaast onmogelijk om aan deze kikker terreur te ontsnappen.
ow wat zijn we weer blij geen alcohol reclame's maar wel meer jamba met crazy frog waar je al totaal gek van word als je het hoort en met hun sweety waarvan je denkt kram de beeldbuis in, jongeren (minderjarigen) gaan zeker niet drinekn als ze geen reclame zien,ik ben 16 jaar nu en voor ik 16 ws dronk ik ook al alcohol net als alle andere tieners alcohol drinken houd je neit tegne met het niet vertonen van alcoholreclames maar met het verscherpen van controle zoals bij ons is een cafe dat heet de wabu elke zaterdag staan daar uitsmijters voor ik 16 was kwam ik er ook gewoon in zonder me te legetimeren dus het maakte niet uit of ze er stonden of niet
tis een gekke wereld kga ook een stichting in het leven roepen en dingen aan zenders opleggen de STJ (stichting tegen Jamba)
Op maandag 1 augustus 2005 20:59 schreef Elephant het volgende:
[..]
Meestal gaat dat op advies en in dit geval terecht. Laatst in een kroeg stond de moeder van een 12 jarige dochter op hoge poten, omdat ze geen breezer kreeg voor haar dochter. Dan ben je toch wild in je hoofd... foto
Ik ben het er ook volkomen mee eens, dat is het probleem ook niet, heb zelf lang genoeg achter de bar gestaan om die problemen met eigen ogen te zien maar was meer benieuwd naar het hoe en waarom de Reclamecode commisie juist naar die stichting luistert. foto Volgens de eigen site geven ze alleen voorlichting!
Zolang je nog kan lachen kan je nog leven...als het niet meer om te lachen is moet je gaan. Het leven heeft meestal meer moois dan dat de meeste mensen kunnnen of willen zien. Met dank aan Laysa.
Op maandag 1 augustus 2005 21:07 schreef Funkamental het volgende: Inderdaad levert dit nog meer zendtijd op voor allerlei ringtone eikels om kinderen geld uit de zak te kloppen. Ok, we leven in een consumptie maatschappij en ieder het zijne, maar mogen die kinderen niet een beetje tegen zichzelf in bescherming genomen worden. Als ouder kun je bepaalde zenders wel verbieden maar het is welhaast onmogelijk om aan deze kikker terreur te ontsnappen.
Op maandag 1 augustus 2005 21:11 schreef KRIBBET het volgende:
[..]
Ik ben het er ook volkomen mee eens, dat is het probleem ook niet, heb zelf lang genoeg achter de bar gestaan om die problemen met eigen ogen te zien maar was meer benieuwd naar het hoe en waarom de Reclamecode commisie juist naar die stichting luistert. foto Volgens de eigen site geven ze alleen voorlichting!
Ik kan me niet zo veel alocohol reclames bedenken eigenlijk die ik wel eens zie. foto Misschien wel eens een breezertje ofzo...maar verder enkel sponsoring en dat moet kunnen anders kunnen we wel wat evenmenten afschrijven. Erger me meer aan die 0909-nummers reclames op TMF. Heel irritant als je hersenloze muziek op wil zetten en je hoort zo'n doos vragen of ik haar wil bellen voor een spannende date.
Take what you want, no one is going to give it too you.
ik had tijdje terug tijdelijk 2 mtvs... ook een uit de usa (dacht ik)... die was gewoon net als vroeger hier was, zo lekker oldschool... goede docu's en reportages, voor ieder wat wils... savonds dope oldschool hiphop en snachts dikke reportages over raves all over the world... best grappig, niet zo gelikt allemaal ook
Op maandag 1 augustus 2005 22:31 schreef Schreeuwkloon het volgende: Je drinkt toch niet door een reclame? foto
Als die reclames geen effect zouden hebben bij de doelgroep (en JA, dat zijn minderjarigen) dan zouden ze in eerste instantie al niet door die zenders uitgezonden worden he? foto
Op maandag 1 augustus 2005 21:17 schreef Elephant het volgende:
[..]
Goeie vraag. Iemand???
Voorlichting werkt twee kanten op. Deze stichting kan dus ook de politiek voorlichten (een soort lobbieën) zodat die op basis daarvan een besluit nemen. Je hebt in de politiek ook mensen rondlopen in de functie "voorlichter". Deze mensen zijn er dus niet om de gewone mens uit te leggen waarom de politiek doet wat ze doet, maar om de politici uit te leggen waarover ze het nou eigenlijk hebben, zodat ze iets minder domme besluiten nemen dan ze anders hadden gedaan.
Op maandag 1 augustus 2005 21:11 schreef CyberSpeed het volgende: ow wat zijn we weer blij geen alcohol reclame's maar wel meer jamba met crazy frog waar je al totaal gek van word als je het hoort en met hun sweety waarvan je denkt kram de beeldbuis in, jongeren (minderjarigen) gaan zeker niet drinekn als ze geen reclame zien,ik ben 16 jaar nu en voor ik 16 ws dronk ik ook al alcohol net als alle andere tieners alcohol drinken houd je neit tegne met het niet vertonen van alcoholreclames maar met het verscherpen van controle zoals bij ons is een cafe dat heet de wabu elke zaterdag staan daar uitsmijters voor ik 16 was kwam ik er ook gewoon in zonder me te legetimeren dus het maakte niet uit of ze er stonden of niet
tis een gekke wereld kga ook een stichting in het leven roepen en dingen aan zenders opleggen de STJ (stichting tegen Jamba)
Van teveel alcohol voor je 16e gaat ook je grammatica en interpunctie totaal aan de haal. foto
Wat ik potentieel nog schadelijker vindt dan die alcoholreclames is de jeugdige 'coole' levensvisie die met name TMF aan de jeugd probeert over te brengen. Bijvoorbeeld: - Volgens TMF kun je aan iemands ringtone afleiden of diegene 'cool ' is of niet. - Veel van die spotjes op TMF, (TMF... altijd hits... e.d. ) hebben een behoorlijke sexuele lading, en zijn dan ook niet echt geschikt voor een deel van de TMF kijkertjes (want er zitten dr zat bij van 12 jaar en jonger). - Om maar te zwijgen over de 'muziek' die in grote getale voorbijkomt op TMF. Zoals videoclips met (wannabe) boze negers (50 cent) met videoclips vol halfnaakte wijven)....
Want nu ben ik echt geen preutse conservatieveling ofzo, maar die hele cultuur die TMF uitstraalt is gebaseerd op 'cool zijn' erbij horen en vooral op oppervlakkigheid; en pubertjes of pre-pubertjes zijn hier nogal beinvloedbaar voor gebleken helaas... foto
Op dinsdag 2 augustus 2005 10:11 schreef descendent1 het volgende: Want nu ben ik echt geen preutse conservatieveling ofzo, maar die hele cultuur die TMF uitstraalt is gebaseerd op 'cool zijn' erbij horen en vooral op oppervlakkigheid; en pubertjes of pre-pubertjes zijn hier nogal beinvloedbaar voor gebleken helaas... foto
En dan te bedenken dat de originele Veronica televisie omroep in de jaren '80 als vergaande televisiezender werd gezien. Sinds de doorbraak van commerciele zenders is het flink bergafwaarts gegaan met televisie aanbod kwaliteit op de Nederlandse zenders. Zenders als TMF, SBS6, Veronica en zo te horen binnenkort ook Talpa gaan niet voor kwaliteit maar proberen met grensoverschrijdende en commerciele programma's aandacht te trekken. Meer kunnen ze waarschijnlijk ook niet. Zender platgooien is overdreven, leg ze maar een kwaliteitverplichting op. Of bij ieder programma van elke zender een waardetoekenning over hoeveelheid reclame, invalshoek, doel etc. Want dat laatste hebben ze het liefst niet: dat duidelijk wordt wat de werkelijke insteek van die zenders is om mensen te trekken.
Op maandag 1 augustus 2005 20:36 schreef kamikaze het volgende: wat is een jongerenzender? aan welke voorwaarden moet ie voldoen? Nederland 2 is ook een jongerenzender met BNN naar mijn mening [...]
Antwoord
quote:
Volgens Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) bestaat het publiek van de zenders voor meer dan 25 procent uit minderjarigen, waardoor ze aangemerkt worden als jongerenzender.
lezen is moeilijk
Ontopic:
quote:
Wat mij verbaast is dat 1 of andere stichting zoiets kan bepalen
STIVA laat ieder jaar onderzoek doen a.d.v. kijkcijfers. Die regelgeving dat jongerenzenders geen alcoholreclame mogen uitzenden bestaat al. STIVA kijkt alleen welke zenders aan die eisen voldoen, en die reclames dus volgens de wet niet mogen uitzenden. Ze bepalen de wet dus niet, ze controleren die alleen.
0
Reageer zelf
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt
kun je gratis een FOK!account aanmaken
Pak liever de cafe's aan waar kiddo's van 13 zich lam staan te zuipen!
kutregel dus. ik wordt onderhand helemaal schijtziek van al die kutregeltjes die van boven worden opgelegd, maar nergens op slaan.
Het leven heeft meestal meer moois dan dat de meeste mensen kunnnen of willen zien.
Met dank aan Laysa.
foto
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
foto
tis een gekke wereld kga ook een stichting in het leven roepen en dingen aan zenders opleggen de STJ (stichting tegen Jamba)
Volgens de eigen site geven ze alleen voorlichting!
Het leven heeft meestal meer moois dan dat de meeste mensen kunnnen of willen zien.
Met dank aan Laysa.
Fok! ook maar aanpakken zekers ...
ik had tijdje terug tijdelijk 2 mtvs... ook een uit de usa (dacht ik)... die was gewoon net als vroeger hier was, zo lekker oldschool... goede docu's en reportages, voor ieder wat wils... savonds dope oldschool hiphop en snachts dikke reportages over raves all over the world... best grappig, niet zo gelikt allemaal ook
Je hebt in de politiek ook mensen rondlopen in de functie "voorlichter". Deze mensen zijn er dus niet om de gewone mens uit te leggen waarom de politiek doet wat ze doet, maar om de politici uit te leggen waarover ze het nou eigenlijk hebben, zodat ze iets minder domme besluiten nemen dan ze anders hadden gedaan.
al die lelijke kut r&b en kk jamba beltoon reclames gewoon te commercieel!
tog maar liever geen clips dan.
Van teveel alcohol voor je 16e gaat ook je grammatica en interpunctie totaal aan de haal.
foto
Wat ik potentieel nog schadelijker vindt dan die alcoholreclames is de jeugdige 'coole' levensvisie die met name TMF aan de jeugd probeert over te brengen. Bijvoorbeeld:
- Volgens TMF kun je aan iemands ringtone afleiden of diegene 'cool ' is of niet.
- Veel van die spotjes op TMF, (TMF... altijd hits... e.d. ) hebben een behoorlijke sexuele lading, en zijn dan ook niet echt geschikt voor een deel van de TMF kijkertjes (want er zitten dr zat bij van 12 jaar en jonger).
- Om maar te zwijgen over de 'muziek' die in grote getale voorbijkomt op TMF. Zoals videoclips met (wannabe) boze negers (50 cent) met videoclips vol halfnaakte wijven)....
Want nu ben ik echt geen preutse conservatieveling ofzo, maar die hele cultuur die TMF uitstraalt is gebaseerd op 'cool zijn' erbij horen en vooral op oppervlakkigheid; en pubertjes of pre-pubertjes zijn hier nogal beinvloedbaar voor gebleken helaas... foto
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
Ontopic: STIVA laat ieder jaar onderzoek doen a.d.v. kijkcijfers. Die regelgeving dat jongerenzenders geen alcoholreclame mogen uitzenden bestaat al. STIVA kijkt alleen welke zenders aan die eisen voldoen, en die reclames dus volgens de wet niet mogen uitzenden. Ze bepalen de wet dus niet, ze controleren die alleen.
Om te kunnen reageren moet je zijn ingelogd op FOK.nl. Als je nog geen account hebt kun je gratis een FOK!account aanmaken