Alcoholreclame wekt dorst op van jeugdigen

Via de nieuws-submit kregen we het volgende bericht:

De jeugd gaat sneller alcoholhoudende dranken drinken als ze reclame voor deze dranken zien. Dit blijkt uit een proef onder 229 havo- en vwo-scholieren van een middelbare school in Overijssel. De proef is gedaan door de opleiding toegepaste communicatiewetenschap van de universiteit Twente.

Uit de proef blijkt ook dat deze jeugd tussen de 12 en 18 jaar zich eerder voorneemt alcoholhoudende dranken te nuttigen in het komende weekend dan de jeugd die alleen frisdrankreclame ziet. De gedachten over alcohol zijn ook positiever na het zien van alcoholreclame.

Tijdens het onderzoeken moesten de proefpersonen in groepjes kijken naar een videoband met een reclameblok, een televisieserie en nog een reclameblok. In totaal werden 12 reclameblokken bekeken met elk zes reclames. Na het zien van de band werd gevraagd naar hun houding ten opzichte van alcohol en het voornemen om alcohol te drinken.

Het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) pleit nu dan ook voor maatregelen. "In het kader van alcoholpreventie pleiten wij zeker voor maatregelen om zo het drankgebruik bij jonge kinderen, die tegenwoordig ook steeds meer zijn gaan drinken, te beteugelen", zo zegt woordvoerder Martijn Planken van het instituut tegenover FOK! Uit buitenlands onderzoek bleek eerder ook al dat jeugd makkelijk te beïnvloeden is met alcoholreclame.