CD: Blur - Midlife: A Beginner's Guide To Blur

René (MrManiak)
Het is een ware rage in muziekland; verzamel-cd's uitbrengen. Recentelijk zijn onder andere verzamelingen van Mike Oldfield, Paul van Dyk en Normaal besproken, nu is het tijd voor iets anders. Zes jaar na het verschijnen van het album 'Think Tank' ligt er weer eens een nieuwe plaat van de Britse rockband Blur in de schappen. Moeten we dit album zien als een leuk cadeautje van Blur omdat ze 20 jaar bestaan, of is het een leuke truc om geld binnen te trekken? Laten we eens kijken wat de 2cd-collectie Midlife: A Beginner's Guide To Blur te bieden heeft.

Er zijn weinig mensen die de band Blur niet kennen. Klassiekers als 'Song 2', 'Coffee & TV' en 'Parklife' zijn op en tijdens vele verjaardagen, muziekzenders, radioprogramma's en commercials voorbij gekomen. En wees eerlijk; wie heeft er nog nooit het luide 'Wooohoow' uit 'Song 2' meegeschreeuwd?
Onder de noemer 'Midlife: A Beginner's Guide To Blur' probeert de band de fans een uitgebreide catalogus te leveren met Blur van A tot Z. Er valt niet anders te zeggen dan dat dit goed is gelukt. Alle grote nummers van de zeven eerdere albums passeren de revue, van het nummer 'Sing' (Album: Leisure, 1991) tot de track 'Battery In Your Leg' (Album: Think Tank, 2003), de bekendste en de leukste songs van de afgelopen 20 jaar kun je terug vinden.

Het zat er ook wel aan te komen, een nieuw compilatiealbum. Bij het tienjarig jubileum van Blur in 1999 kregen we de '10 yr Boxset' voorgeschoteld, waarvan de Limited Edition zelfs 22 cd's bevatte. Een jaar later een tweede compilatiealbum. In vergelijking met het tweede verzamelalbum 'Best of Blur' is het album 'Midlife: A Beginner's Guide To Blur' niet veel bijzonders. Het 'Midlife' heeft wel meer nummers dan de 'BoB', maar houd wel rekening dat er tussen compilatie 2 en 3 nog het album 'Think Tank' was uitgebracht.

Veel aandacht lijkt er niet aan de cd te zijn besteed. Er zit een leuke inlay in, waar op chronologische volgorde van de verschenen cd's grote gebeurtenissen opstaan die in datzelfde jaar plaats hebben gevonden. Het is een grappige toevoeging, maar zou het echt iemand interesseren dat in het jaar van het verschenen album 'Modern Life Is Rubbish' (1992) ook de EU officieel is opgericht?
Ook is er iets fout gegaan bij de productie van de eerste cd van dit album. Op de achterkant van de hoes staat netjes aangegeven welk nummer op welke plaats van de cd staat, maar als je het album gaat beluisteren via de PC, ontdek je totaal andere benamingen voor tracks. Naast tracktitels die op geen van de cd's voorbij komen, worden titels die op cd 2 staan ook genoemd. Zo komen onder andere titels als 'the Debt Collector' voorbij in plaats van 'Song 2', 'Bank Holiday' staat in de plaats van 'Out Of Time' en er staat net als op cd 2 'Parklife' op. Slordig.

Het is leuk om een compilatiealbum te hebben van een grote naam als Blur. Aan de ene kant scheelt het namelijk de aankoop van zes albums, aan de andere kant is en blijft het wel een selectie van de band en/of maatschappij zelf. Mocht je het compilatiealbum 'Best of Blur' niet hebben liggen, koop dan deze plaat. Heb je 'm wel? Dit album lekker laten liggen en fijn wachten op de volgende compilatie van het 25-jarig jubileum die, naar verwachting, tracks van een aankomend nieuw Blur-album gaat bevatten.

Disc 1
1. Beetlebum
2. Girls