Breach & Clear: Deadline

PoeHao

Breach & Clear: Deadline is een samenraapsel van genres. Het lijkt het meest op een strategische groepsgestuurde rpg met zombies. Om het met spellen te zeggen, een mix van Warhammer 40,000, XCOM: Enemy unknown en een snufje Blackguards.

Ik speelde de early access, wat betekent dat er nog veel aan het spel veranderd kan worden; positief en negatief. Mighty Rabbit Studios noemt dit zelf een pre-alfaversie. Er komt dus nog een alfa, dan een bèta en dan de uiteindelijke game. Wat ik hier schrijf is dus zeer tijdgebonden.

Poster

Breach & Clear: Deadline is het vervolg op Breach & Clear met meer mogelijkheden ... en zombies. Technisch gezien zijn het geen zombies, maar mensen die zijn geïnfecteerd met een parasitaire worm die ze misvormt en ze zich laat gedragen als ondoden. Daarnaast vecht je tegen huurlingen, bendes en gekken. De niet-geïnfecteerde mensen waartegen je vecht zijn stukken moeilijker uit te schakelen, want zij hebben geweren, granaten en voornamelijk levenslust.

Tactisch plannen

Breach & Clear: Deadline kun je spelen met controller en met een ‘toetsenbord + muis’-combinatie, zelfs tegelijk als dat je voorkeur heeft. Het spel begint met een tutorial die erg goed is. Het legt uit wat je kan en wat je beter niet kan doen en een aantal basisstrategieën. Daarna word je in het spel gestort en mag je zelf beslissen hoe je de verschillende uitdagingen aanpakt. Je kan altijd in de Command Mode gaan. Daarmee zet je het spel stil en geef je opdrachten aan je team. Je kan ook alles en iedereen in realtime proberen uit te moorden, maar daar kom je niet ver mee.

De trailer geeft een goed overzicht van het spel en de dreigende muziek. De muziek houdt je scherp en op het puntje van je stoel. Grafisch is Breach & Clear: Deadline prima in orde. Het zijn geen duizelingwekkende graphics, maar veel meer details kun je ook niet van bovenaf zien. Breach & Clear: Deadline gaat om de gameplay, strategie en het rpg-gedeelte: veel keuzes maken.

Vaardigheden

Je kunt voor het spel begint het uiterlijk van ieder teamlid aanpassen, hun specialisaties instellen en hun namen verzinnen. Er zijn zes specialisaties en slechts vier teamleden, dus je moet kiezen. De specialisaties kun je uitbreiden en je kunt ook hybride vormen maken met meerdere specialisaties. Daarnaast kun je ook algemene vaardigheden aanpassen, door je personages bijvoorbeeld meer gezondheid of meer geluk te geven.

Vaardigheden

Het spel slaat automatisch op als je in een safehouse bent. Je kunt dus niet handmatig opslaan op een willekeurige plek. Dat betekent dat je af en toe meerdere missies moet doen voordat je eindelijk veilig bent. Dit zorgt ervoor dat je het spel serieus neemt, want je wilt niet je hele team laten sterven, al je xp kwijtraken en alle missies opnieuw moeten uitvoeren. Ook kun je dus niet ‘even’ een quest doen, want je weet nooit wat je tegenkomt en hoelang het gaat duren.

Safehouse

Als je terug bent in je safehouse, dan leven eventuele gestorven teamleden weer en heeft iedereen weer volledige gezondheid.

In Breach & Clear: Deadline heb je een snelreissysteem dat werkt met bushaltes. Dat klinkt een beetje vreemd in een post-apocalyptisch spel, maar het werkt. Je moet de verschillende bushaltes eerst ontdekken voordat je er gebruik van kunt maken.

Je tegenstanders spawnen na een tijdje steeds weer op de plekken die je hebt leeggemaaid. Het heeft dus geen nut om een gebied helemaal leeg te hakken, behalve als dat de specifieke opdracht is. Het is wel een manier om bergen xp binnen te halen.

Level Up!

Het spel is niet af en dat merk je vaak genoeg. Sommige onderdelen, zoals het menu voor je team en het toekennen van vaardigheden, werken uiterst soepel. Andere ogenschijnlijk simpele zaken werken niet altijd, zoals het oppakken van wapens en teamleden die je niet volgen als je door een deur gaat. Dit maakt het spel niet onspeelbaar, maar af en toe wel frustrerend. Ook moest ik weleens een heel stuk opnieuw doen, omdat de game crashte.

Inventaris

Tijdens een van mijn zwerftochten in de halfopen wereld kwam ik langs een tankstation. Toevallig moest ik daar wezen voor een quest en ik ging daar even los op de stoute bendeleden die mij geen benzine wilden geven. Helaas voor mij hadden de bendeleden heel veel vrienden met granaten. De juiste tactiek was uiteindelijk de jerrycans pakken en je teamleden laten stikken. Gewoon als een dwaas naar de bushalte rennen en transporteren naar je safehouse. Je teamleden leven dan weer en de quest is gedaan. De held spelen tussen milities en half-doden is niet verstandig, noch praktisch.

Bushalte

Breach & Clear: Deadline is spannend, uitdagend en een geslaagde mix van genres. Ondanks het steeds opnieuw moeten beginnen pakt het spel je echt. Een missie is nooit twee keer hetzelfde. De vaardigheden die Mighty Rabbit heeft verzonnen zijn erg leuk en praktisch en de kaarten zijn groot. Er zijn wel veel kleine bugs en de grote vraag is natuurlijk hoe dit wordt opgelost.

Rapport

Het grote voordeel dat je als consument hebt om de early access te kopen is dat je nu weinig betaalt en dat je de volledige versie krijgt als het spel af is. Het nadeel is dat je nu aardig wat bugs hebt en als het ware een tester bent. Waag je de gok, dan is de kans groot dat je er een vette game aan overhoudt. Maar het blijft een gok.

Breach & Clear: Deadline komt uit voor pc, Linux en iOS in de herfst van 2015.

Waarschuwing