CD: Sol Seppy - The Bells of 12

Jelle Schot (JelleS)
The Bells Of 12=Aan het begin van dit tot nu toe prachtige muziekjaar behandelde ik voor FOK! het tweede album van Merz, getiteld Loveheart. Een gewaagde keuze van het kleine label Grönland, aangezien de singer-songwriter al 6 jaar geen album meer had gemaakt. Ook nu komt het label met een soortgelijk album, het debuut van de Australische zangeres/pianist/celliste Sophie Michalitsianos, aka Sol Seppy. Net als Merz maakt ook Sol Seppy prachtige dromerige liedjes, waar je echter wel de tijd voor moet nemen.

In eerste instantie zal The Bells of 12 weinig indruk maken. Het lijkt allemaal te veel op elkaar. Elk nummer weer het eentonige maar prachtige stemgeluid van Sophie, bijgestaan door wat simpele pianomelodietjes. Na een paar luisterbeurten deed ik het dan ook af als alweer een middelmatig dromerig album. Je moet als luisteraar echter opgaan in de muziek, alles om je heen vergeten, en Sol Seppy de kans en ruimte geven om je te verbazen en te ontroeren.

Want mooi zijn de nummers, dat zal iedereen wel met mij eens zijn. Vergelijkbaar met bijv. het recente album van Juana Molina, slowtempo simpele liedjes. Toch is een nummer als het apocalyptische 'Move' een totale verrassing, gevuld met elektronica, en zelfs een heuse beat eronder. Uiteindelijk net zo mooi als de overige elf nummers, en dat is vooral te danken aan de engelachtige stem van Sophie. Afsluiter 'Enter One' is er weer één volgens het bestaande recept. Alleen een piano en vocalen, maar de manier waarop ze haar stem vervormd heeft door middel van een vreemde echo valt op. Het effect is betoverend, je wordt naar de muziek toegetrokken, alsof de rest van de wereld er niet meer toe doet. Elliot Smith zou trots op haar zijn. En dat is van mijn kant een zeer groot compliment.

De kans bestaat dat ik aan het eind van het jaar The Bells of 12 weer vergeten ben, maar voor zolang het duurt is het prachtig. Niet verrassend, maar gewoon mooi. Meer hoeft muziek toch eigenlijk niet te zijn?

Label: Grönland Releasedatum: 29 juni 2006 Waardering: