'Zalando heeft doel bereikt'

Webwinkel Zalando is niet ontevreden met de winst van de Loden Leeuw voor de meest irritante reclamespot van het afgelopen jaar. In een reactie laten de Duitse schreeuwers weten 'hun doel bereikt te hebben'.

Zalando kreeg de prijs voor de reclame waarin nudisten het uitschreeuwen van geluk wanneer een postbode de door hen bestelde artikelen komt afleveren. Hoofd communicatie bij Zalando, Barbera Franzreb, zegt dat deze 'schreeuw van geluk' bij de marketingstrategie hoort.

“De vele uiteenlopende reacties betekenen dat de reclamecampagne heeft gewerkt en aandacht heeft getrokken. We weten dat met reclamecampagnes waar je meer lef toont en die origineler zijn, je verschillende reacties kan verwachten maar ook meer aandacht kan trekken. Verder is het een kwestie van smaak, je kunt nooit een reclamecampagne ontwikkelen naar ieders tevredenheid", aldus Barbera Franzreb. 

Zalando geeft daarnaast wel aan dat het in de toekomst beter zal letten op de smaak en wensen van de kijkers. "Humor en plezier zijn belangrijke factoren in onze reclamespotjes; we willen hiermee aandacht op een positieve manier trekken. Met 81% naamsbekendheid in Nederland hebben we desalniettemin ons doel bereikt.”

De naaktlopers bij Zalando hebben het winnen van de Loden Leeuw sportief opgevat en hebben het beeldje op hun website gezet. Wie het beeldje wil kopen komt helaas van een koude nudistencamping thuis; het is niet te koop. Wel kan iedereen een korting krijgen op zijn bestelling om zo het aangedane leed door de irritante reclame te verzachten.


Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaah