Lang leve de brandstofaccijnzen!

Peter (pberends)

Column door pberends: 

Nederland heeft de hoogste brandstofaccijnzen van Europa. Een schande! Althans, volgens de vele autobezitters. Natuurlijk is het leuker om 2,50 dollar per gallon (3,8 liter) benzine te betalen zoals in de VS dan 1,50 euro per liter hier in Nederland.

Behalve voor het opvullen van gaten in de overheidsbegroting hebben accijnzen op brandstoffen zeer nuttige uitwerkingen. Nee, ik heb het niet over de Global Warming-hoax.

De accijnzen zorgen ervoor dat auto's in Nederland (en in Europa) fors zuiniger zijn dan bijvoorbeeld in de VS. Dat komt omdat de economische noodzaak tot zuiniger rijden door de accijnzen veel groter is. De accijnzen op brandstof brengen daarom drie grote voordelen met zich mee:

- Accijnzen maken ons minder afhankelijk van buitenlandse olie
- Accijnzen zorgen voor betere luchtkwaliteit
- Accijnzen zorgen voor lagere prijzen

Accijnzen zorgen voor lagere prijzen? Ja, dat klopt. Misschien niet op korte termijn, maar wel op lange termijn. Ten eerste wordt het brandstofgebruik beperkt, waardoor de olievoorraden langer meegaan.

In juli 2008, toen de olieprijs op bijna 150 dollar per vat stond, konden we zien waartoe een klein tekort tussen het aanbod en de vraag van olie kan leiden. Fysieke tekorten op de oliemarkt werden gedekt door steeds meer bovengrondse voorraden in te schakelen. Er is dus alles bij gebaat om de vraag naar olie te temperen: anders zullen de olieprijzen wederom exploderen. Zeker door het fenomeen van Peak Oil.

Bovendien wordt de ontwikkeling van de veel efficiëntere elektrische auto gestimuleerd. Mede dankzij accijnzen zullen we eerder in staat zijn om goedkoop elektrisch te rijden.

Ander groot voordeel is dat Nederlanders procentueel nooit geconfronteerd worden met een enorme stijging aan de pomp. Amerikanen zijn de laatste jaren gewend geraakt dat de prijzen voor een gallon benzine in korte tijd van 1,50 naar 4 dollar kan gaan. Een stijging van 166,7 procent.

Wat dat betreft zijn de brandstofprijzen in Nederland een oase van rust, en dat is wel zo prettig. Geen verrassingen aan de pomp in Nederland.

Accijnzen zouden uiteraard omlaag kunnen, maar per saldo zal dat voor de gemiddelde burger niet uitmaken. De overheid zal vervolgens de BTW of de inkomensbelasting verhogen om de gemiste inkomsten te dekken.

Werden vliegtuigmaatschappijen, tot nu toe altijd gevrijwaard van brandstofaccijnzen, eindelijk belast, schaft het kabinet de vliegtaks recentelijk alweer af.

De Nederlandse regering toont met deze actie totaal geen ruggengraat. Natuurlijk was het handiger geweest om de accijns zo laag te houden dat men Nederlandse vliegvelden niet ging ontwijken om in het buitenland goedkoper uit te zijn. Maar het principe was goed.

Het was beter geweest om een forse vliegtaks Europees, of liever wereldwijd in te voeren. Hopelijk gaat het kabinet hier nu voor pleiten. Evenals het wereldwijd invoeren van de hoge Nederlandse brandstofaccijnzen.

Dan hoeven er ook minder oorlogen om olie gevoerd te worden en gaat er minder geld naar Arabische dictators en financiering van terroristen. Lang leve de brandstofaccijnzen!