Goedemorgen!
Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over een dronken Koninginnedag.
Met Koninginnedag verbiedt de NS het meenemen en het gebruik van alcohol in treinen en op stations. De NS hoopt daarmee de overlast in te perken van dronken passagiers, die met name rond Amsterdam nogal eens aan de noodrem willen trekken en over de sporen gaan lopen. Probleem is wel, dat het lastig blijft om goed te beoordelen, hoeveel mensen al hebben gedronken (of gelikt of gesnoven) voordat ze naar het station komen. En hoe zit dat dan met mensen die na afloop van Koninginnedag weer met de trein naar huis willen? En met het principe dat we als maatschappij graag willen dat dronken mensen de auto laten staan en kiezen voor het openbaar vervoer? Trouwens:
Kan de NS mij even laten weten, waarom er niet voor is gekozen om de noodremhandels in de treinen op Koninginnedag uit te schakelen, en vanaf de omliggende stations alleen met treinen richting Amsterdam te vertrekken als zeker is dat in één ruk kan worden doorgereden?