Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over verkeerskundig wanbeleid in Amsterdam:

De meeste vrije trambanen in Amsterdam kunnen ook door bussen en taxi’s worden gebruikt. Maar sommige niet. In Oud-Zuid zijn bij een stuk trambaan onlangs de rails vernieuwd. In plaats van dat daarna de boel weer werd voorzien van beton, werd tussen de rails gras neergelegd. Dat dempt het lawaai van de trams, en is ook nog beter voor het milieu. Aan het begin van de route werden verkeersborden gezet met de mededeling, dat het traject dus ook verboden voor taxi’s is.

Toch is het aan aantal malen misgegaan. De taxichauffeurs negeerden het verbodsbord, reden de grasbaan op, en kwamen met hun auto’s vast te zitten. Daardoor raakte de tram gestremd, en het gras beschadigd.

Wat heeft de gemeente nu gedaan? Geen extra maatregelen tegen de weerbarstige taxichauffeurs genomen, maar het gras verwijderd en de trambaan weer voorzien van asfalt en beton. Daarmee krijgen de taxichauffeurs die maling aan alles hebben hun zin, en zijn de omwonenden de klos.

De Amsterdamse verkeerswethouder is eindverantwoordelijk voor dit wanbeleid. Hij gaat over alle tramtrajecten in de stad. Kan de heer Gerzon mij even laten weten, wanneer hij deze bespottelijke maatregel terugdraait, en zorgt dat het gras er weer komt, en alle schade (dus ook van de vertraagde trams en hun passagiers) op de veroorzakers wordt verhaald?