Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Iedere werkdag, en af en toe ook in het weekend, buigt Driek Oplopers zich over het nieuws, om aan betrokkenen een lastige vraag te stellen. Vandaag aandacht voor een sjoemelende energieleverancier:

De Nederlandse Energie Maatschappij is gestopt met het telefonisch lastigvallen van potentiële klanten. Want mensen “raken steeds erger geïrriteerd door die telefonades.” De dubieuze energieleverancier heeft zijn besluit om op te houden met dat storende gebel in een brief aan minister Van der Hoeven bekendgemaakt.

Nu die storende reclamespotjes nog even van de buis graag. Fatsoenlijke media verbieden hun medewerkers, zich te lenen voor reclamedoeleinden. Een presentator van het NOS-journaal mag mij voorbeeld geen producten aanprijzen. Een terechte norm: het publiek ziet zo iemand immers als een autoriteit, een deskundige. De Nederlandse Energie Maatschappij heeft volkomen maling aan dat soort fatsoensnormen.

Nadat Natasja Froger het op had genomen voor de armsten in de samenleving, werd ze gevraagd, de lage tarieven van de onderneming aan te prijzen. Opiniepeiler Maurice de Hond werd eveneens gevraagd. Om in reclamespotjes de Nederlandse bevolking nietszeggende uitspraken in de mond te leggen, die het reclametechnisch echter wel goed doen.

Kunnen Natasja en Maurice mij even laten weten, of zij zich erg schamen voor het zo gigantisch in de maling nemen van consumenten? En kunnen de OPTA en de Consumentenautoriteit -die inmiddels een inval bij bij de Nederlandse Energie Maatschappij hebben gedaan wegens overtreding van consumentenrecht en regels over eerlijk zakendoen- mij beloven dat ze er al hun energie zullen aanwenden om die oplichtersbende tot de grond toe af te breken? Ik zou zeggen: “Doen!”