Goedemorgen!

Driek (DriekOplopers)

Ook deze week buigt Driek Oplopers zich iedere ochtend over het nieuws, en stelt hij een kritische vraag aan een betrokkene. Vandaag de ellende in de Amsterdamse taxiwereld, die uitmondde in een moord op het Leidseplein:

De gemiddelde Amsterdamse taxichauffeur is een stuk tuig, dat korte ritjes weigert en klanten op allerlei manieren probeert te flessen. Mensen die, al dan niet vanaf Schiphol, per trein naar Amsterdam reizen, kunnen bij het Centraal Station een ritje naar bij voorbeeld het Krasnapolski-hotel wel vergeten. Erg beroerd voor het imago van Amsterdam bij buitenlandse toeristen. Mensen die in het centrum uit zijn geweest, hoeven niet de illusie te hebben, dat ze op het Leidseplein een taxi vinden die ze naar het Mercatorplein of de Rivierenbuurt brengt. Ritjes van zo'n 10 minuten, en dat vertikken de meeste chauffeurs. Te weinig omzet...

Tragisch dieptepunt is de moord op een taxipassagier, dit weekend, door een doorgedraaide taxichauffeur. Waarom de taxichauffeur dat heeft gedaan is onduidelijk, maar plotseling sloeg hij zijn klant dood, waarschijnlijk toen die wilde instappen, mogelijk voor een korte rit.

En dát is het probleem: taxi’s staan heel lang in de rij te wachten op een klant. Wanneer die dan slechts een korte rit wil, valt er voor de taxichauffeur geen droog brood te verdienen. Waarom staat de taxi zo lang in de rij? Omdat er in Amsterdam veel te veel taxi’s zijn. Sinds de nieuwe taxiwet mag iedereen een taxibedrijf beginnen, en is de markt overspoeld met eenmansbedrijven, die proberen een graantje mee te pikken.

Amsterdam heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk aan Verkeer en Waterstaat gevraagd, tegen de overlast van die enorme massa taxi’s te mogen optreden. Te vergeefs.

Eindelijk heeft staatssecretaris Huizinga nu laten weten, dat ze Amsterdam meer mogelijkheden gaat geven om de taxiproblematiek aan te pakken. Ja, ze gaat deze week een heuse brief schrijven, waar dat in staat. Verschrikkelijk, dat daar eerst een dode voor moest vallen.

Kan de Amsterdamse verkeerswethouder Gerzon mij even laten weten, per wanneer hij het aantal taxivergunningen in Amsterdam, met gebruik van de vrije tram/busbanen en toegang tot de standplaatsen, halveert, en deze alleen nog toekent aan de beste taxi’s en taxichauffeurs? Wat moet er gebeuren? Strengere eisen aan het gedrag van de chauffeur, en veel meer toezicht daarop. Strafblad? Exit. Korte rit geweigerd? Exit. Verkeersovertredingen? Exit. Geen goed Nederlands en Engels? Exit. Gerotzooi met de taximeter of omrijden? Exit. Je zult zien dat op die manier het aantal taxi’s in Amsterdam binnen de kortste keren gehalveerd zal zijn. De mystery-guest is een prima methode om het gedrag van taxichauffeurs in kaart te brengen.

De door de minister aangekondigde mogelijkheid, te eisen dat iedere chauffeur bij een taxicentrale is aangesloten, zal een wassen neus zijn. Naar verluidt is uitgerekend de grootste Amsterdamse taxicentrale TCA één grote boevenbende.