De geschiedenis van de striptease (8)

Marco (cptmarco)

En de macht van de blote venusheuvel... Deel acht uit het vervolgverhaal.

New Burlesque is eigenlijk een herontdekking van het erotische variété en alle uitdrukkingsvormen van de ‘naaktkunst’ spelen hierop in met het gehele pallet van naaktvoorstellingen die in de loop van de tijd ten tonele gebracht zijn.

Klassieke striptease, naaktdans, Go-go en Lapdans, Theaterstukken, komedie ingrediënten, plagerige humoristische verleidingen, uitgevallen kostuums, humoristische striptease, cabaret enz. heel veel vrouwelijk bloot, maar geen porno.

De toeschouwer wordt dat alles geboden als sensueel genot want iedere voorstelling voor zich begint vaak al met een of meerdere naakte danseressen. De focus ligt heel duidelijk op het vrouwenlichaam als naakt kunstwerk waarbij elk lichaamsdetail (muv geslachtsdelen) getoond, aangeprezen en geloofd wordt. Menige vrouw vraagt zich misschien af waarom het altijd om naaktheid, en ook nog altijd om vrouwelijke naaktheid draait…

Het antwoord daarop is heel eenvoudig en de meeste weten dit ook wel: Vrijwel ieder mens ziet niets liever als een mooi naakt vrouwenlichaam….ook vrouwen en meisjes zelf. Vrouwen voelen zich vaak wel wat in verlegenheid gebracht als ze naar een naaktdanseres ‘moeten’ kijken in het bijzijn van mannen. Mijn eigen ervaring als naaktdanseres is dat meisjes en vrouwen veel opener en vrijpostiger zijn en meer als ‘eenheid’ toekijken (naar bv striptease) als er geen mannen bij zijn.

Bijvoorbeeld als ik tijdens het strippen voor een gemengd publiek vrouwen vraag mij te helpen, komen ze liever niet en aarzelend alsof ze bang, geremd zijn om een bloot vrouwenlichaam aan te moeten raken. Zijn ze echter ‘bevrijdt’ van mannen, glijden handen gemakkelijk uit naar mijn blote borst, billen, dijen en zelfs mijn venusheuvel…..!! Vrouwen zijn, ook op mijzelf afgaand, heel nieuwsgierig te weten hoe de blote huid van een andere vrouw aanvoelt en dit is een van de redenen waarom ikzelf alleen vrouwelijke toeschouwers vraag.

Een andere reden is dat vrouwen veel kritischer zijn en veel meer letten op typisch vrouwelijke lichaamsdetails…..ik krijg nog altijd kriebels in mijn buik op het moment dat ik mijn(tanga)slipje uittrek en weet dat alle ogen gericht zijn op mijn venusheuvel…..hiervan kan ik echt genieten! Afhankelijk van gelegenheid en publiek is meestal ook de mate van ontbloting van de New Burlesque-danseressen.

Soms blijven de tepels verstopt onder opgepakte sierraadjes (met kwastjes) en ook de venusheuvel is net niet te zien. De C-string (bekend van de Braziliaanse ‘naakt’danseressen) is vaak een geliefd ‘kledingstuk’ voor de dames. Het voordeel tov de tanga is dat er geen lelijke koordje om de heupen hoeven en soms wat meer bloot laten!! De scheiding tussen New Burlesque en het aanverwante striptease wordt niet meer door de gradatie van naaktheid bepaald …..een New Burlesque danseres is veelal bij aanvang van de show al naakt, terwijl een stripteaseuse pas op het einde naakt is.

Maar het eigenlijke verschil zit in het doel van de voorstelling. Terwijl New Burlesque danseressen eerder amuseren, vermaken en niet per definitie seksueel animerend zijn, doelt striptease veel gerichter op seksuele stimulans en heeft derhalve minder variété-elementen tijdens de show. Zelfs musicals, toneelstukken en opera uitvoeringen ontkomen tegenwoordig niet meer aan de opkomende(?) naakt trend. Enkele voorbeelden daarvan zijn: Salome in de ‘Opera di Roma’ 2003. (maar ook diverse andere Salome opvoeringen)

Naaktheid was altijd al een pikant thema bij ongebruikelijke en gereserveerde omstandigheden als een opera. De door Richard Strauss gecomponeerde opera Salome werd in 2003 geselecteerd voor de opening van het seizoen in Rome. Het speciale aan deze opera was zeker niet de Duitse taal waarin Francesca Patane als sopraan zong maar veelmeer het feit dat ze daarbij zeker tien minuten lang volkomen naakt was en heel sensueel danste.

Maar dit was nog niet alles want een andere mooie actrice, Maruska Albertazzi (28), had tijdens het begin van het spektakel ook al spiernaakt gezongen. Maruska, die nooit eerder naakt op een bühne was geweest, verried in een interview niet alleen helemaal naakt te verschijnen, maar ook geen enkel lichaamshaartje te tonen…. hiervoor had ze haar lichaam volledig laten waxen. Francesca Patane verklaarde in 1995 nog, nooit bloot op de bühne te verschijnen en zeker niet zonder slipje, nu 2003 stond ze, zonder slipje, als poedelnaakte Salome voor honderden bezoekers te dansen en zingen met haar goddelijk mooie lichaam.

Ze had later te horen gekregen ietwat te gewaagde poses getoond te hebben…….!!? Beide dames waren waarschijnlijk de eerste opera zangeressen die zo naakt, en glad als jonge meisjes, te bewonderen waren. Hoewel het publiek enthousiast had gereageerd waren latere opvoeringen (jammer genoeg) minder naakt omdat de dames soms een huidkleurige bodystocking droegen. Een jaar later was er evenwel weer ‘opschudding’ in de operawereld na een andere uitvoering van Salome in Encore.

De Finse sopraan Karita Mattila vertolkte hierin Salome. De regisseur had bedacht dat Karita Mattila (die met haar 43 jaar nog een prachtig lichaam had), aan het einde, haar toch al doorzichtige kostuum, dat niets van de vormen van haar mooie vrouwelijke welvingen verborg, moest laten vallen….. enkele minuten lang was ze poedelnaakt en schreed aldus over de bühne om haar bevallige lichaam in volle naaktheid te laten bewonderen.

Zij was na Francesca Patane en Maruska Albertazzi een van de eerste operazangeressen die volledig uit de kleren ging om zelfs haar venusheuvel ontbloot aan de blikken van het publiek over te laten…..Maar nog veel meer dames hebben een spiernaakte vertolking van Salome gedanst,…in een wervelende ‘stripteaseshows’….

Veel actrices, zangeressen en bekende dames maken maar al te graag gebruik van de onmiskende aantrekkingskracht die uitgaat van hun ontblote vrouwelijke rondingen….en het relatief gemakkelijke geld,….dat ze daarvoor ook uit hun slipje moeten en vaak hun venusheuvel gedeeltelijk of volledig moeten ontharen is voor de meeste vanzelfsprekend en geen enkel probleem, integendeel de meeste tonen graag de macht van de blote venusheuvel.

Heel veel uitvoeringen worden gesierd door een of meerdere spiernaakte vrouwen/meisjes lichamen…eigenlijk te veel om op te noemen. Bv. de Amerikaanse Maureen Fleming en de Poolse Heike Langsdorf zijn enkele van de vele danseressen/toneelspeelsters die uitsluitend naaktvoorstellingen geven. Zij weten maar al te goed hoe gefascineerd mensen de bewegingen van haar mooie lichaam volgen.

Studentes, oa van toneel en kunstopleidingen, die zelf ook naakt optreden in hun eigen gemaakte shows zeggen zelf: ”Uitvoeringen zonder vrouwelijk naakt zijn saai en vervelend, het is alleen jammer dat veel meisjes hun schaamhaar niet getrimd of helemaal verwijderd hebben”. Maar wat blijft er voor de ‘echte’ stripteasedanseressen nog over….??

De angst voor commentaar van mannen die misschien denken dat ze anders geaard zijn?  Amusement in de vorm van het naakte vrouwelijk schoon: Benen, buik, billen, heupen, en venusheuvel…te gebruiken als sierraden die een lust voor het oog zijn. Deze worden derhalve extra geaccentueerd met cosmetische middelen en waarbij geen plaats is voor schaamhaar, welke dan ook zorgvuldig verwijderd is.

Deze stimulans bouwt zich op naarmate meer naakt getoond wordt en bereikt een hoogtepunt als de borsten ontbloot zijn want dan wordt de aandacht en hoop gevestigd op het laatste stukje textiel. Hierachter verstopt zich het ‘beste stuk’ waarop iedereen heeft gewacht dit te mogen zien. Afhankelijk van de show valt tenslotte dit laatste ‘kledingstuk’ en is eindelijk de fel begeerde venusheuvel te bewonderen…..jammer genoeg is de show dan meestal afgelopen! wordt vervolgd…. Met dank aan lovepussy voor de submit