Schoonheidsproducten

Joris (Tigertje)

Nederland smeert, poedert en verfrist wat af. Zo viel afgelopen zaterdag te lezen in het AD. In 2004 gaven we per hoofd van de bevolking € 150 uit aan lotions, shampoos, eau de toillette, cremes en pasta's.

Nu lijkt zo'n bedrag per hoofd van de bevolking nog mee te vallen maar als je de absolute bedragen bekijkt dan ziet het er wat anders uit. Zo gaven we 101 miljoen euro uit aan bad en doucheproducten, 165 miljoen euro aan geurtjes, 249 miljoen aan bodylotion en dag/nachtcrèmes en 271 miljoen aan shampoo, gel en crèmespoeling. En dit zijn maar een paar van de bedragen die genoemd worden. In het totaal werd er 1,24 miljard euro besteed aan dit soort producten.

Maar het artikel gaat verder. Er staat een beschrijving van wat een man of vrouw moet doen om er goed verzorgd uit te zien. Hier gaan we:

De man moet:

- dagelijks gezicht reinigen met crème
- dagelijks after-shave en verzorgende crème aanbrengen
- wekelijks neus/oog/oor haren knippen
- wekelijks een ontspannende gezichtscrème aanbrengen

De vrouw moet:

- dagelijks gezicht reinigen met lotion en milk
- dagelijks dag/nacht crème gebruiken
- dagelijks lippenstift, mascara en rouge aanbrengen
- dagelijks haar kammen

Prachtig, zulke rijtjes. En een mooi bewijs hoe marketing ons kan brengen tot volstrekt onzinnige uitgaven. Uitzonderingen daar gelaten kan de huid en het haar van de meeste mensen uitstekend zonder deze producten of heeft voldoende aan een zeer zuinig gebruik ervan. Het is ons enkel verteld dat we het (dagelijks) nodig hebben.

Maarja, we worden dan ook dagelijks doodgegooid met reclames van vrouwen (en soms ook mannen) met een weelderige haardos, een strakke huid en het andere geslacht tot gekte drijvende welriekendheid.
En we geloven het ook nog!