Dienstregeling 2007

Joris (Tigertje)
De NS heeft het weer gedaan. De nieuwe dienstregeling voor 2007 is bekend gemaakt en talloze consumentenorganisaties als Rover, de Consumentenbond en de ANWB hebben er klachten over. Er gaan minder treinen rijden, de treinen gaan niet sneller rijden, ze gaan op andere tijden rijden en het wordt allemaal duurder.

Meer specifiek wordt er geklaagd over een aantal trajecten: op het traject Amsterdam-Schiphol-Rotterdam worden de intercity's geschrapt omdat er een HSL gaat rijden. Om de duurdere HSL te vermijden moet nu de sneltrein via Haarlem worden genomen. De reis duurt dan echter langer dan nu en is even duur. Op het traject Amsterdam-Oost/Noord Nederland moeten reizigers vanaf 2007 overstappen in Amersfoort. Op het traject Utrecht-Haarlem moet worden overgestapt in Amsterdam.

Gelukkig zien de organisaties ook pluspunten. In de Randstad worden tussen grote stations zogenaamde kwartierdiensten ingevoerd, er komen nieuwe stations bij en er komen nieuwe treinverbindingen zoals tussen Den Haag en Amsterdam-Zuid.

Tsja, alle verandering is lastig maar voor zover ik kan overzien is het weer een hoop verwend gezeur. Er worden hier en daar treinen in de late avond/ochtend uren geschrapt. Tamelijk logisch voor een commerciële organisatie. Ook het geplande metroachtige systeem komt niet goed van de grond. De kwartierdiensten zijn kennelijk niet genoeg.

Overstappen in Amersfoort als je van Amsterdam naar het noorden of oosten van Nederland reist moet nu soms ook al. Die overstap is makkelijk, de trein staat aan de overkant van het perron. De overstap in Amsterdam als je van Utrecht naar Haarlem reist is logisch, de NS wil een snelle en regelmatige verbinding tussen Utrecht en Amsterdam. En wat betreft het ritje van Rotterdam naar Amsterdam, treinkaartjes worden nu eenmaal berekend op gereisde kilometers en niet op de tijd dat de trein erover doet.