Kauwgom in de klas

Hadewych (Twinky)
Zo, alweer eruit gestuurd. Omdat ik net te laat was met mijn kauwgom achter m'n kies te proppen en omdat de leraar geen zin had om naar een stelletje herkauwende koeien te kijken. Wat hébben leraren tegen kauwgom? Ik vind dat een kauwgompje op zijn tijd best zou moeten kunnen.

De term "herkauwende koeien" lijkt tegenwoordig wel vakjargon. Het was niet de eerste keer dat ik het naar m'n hoofd geslingerd kreeg, leraren gebruiken het heel erg vaak. Het begint gewoon standaard te worden! Stiekem vraag ik me af waarom leraren uberhaupt mogen lesgeven als ze het enorme verschil tussen koeien en mensen niet eens zien, maar dat zal wel aan mij liggen. Koeien lopen op VIER poten, mensen op twee bénen, koeien zijn wit met zwarte vlekken, mensen, dus ook leerlingen, zijn meestal roze en hebben kleren aan.
Verder hebben koeien vier magen en boeren ze hun halfverteerde eten weer op om het nog wat beter fijn te kauwen. Wij doen dat niet! Kauwgom is niet ons half verteerde lunchpakket, dus van herkauwen is absoluut geen sprake.
Waar veel kauwgomkauwende leerlingen minstens één keer in hun schoolcarrière mee te maken krijgen, is het kauwgomkrabben. Onder alle tafeltjes zitten kilo's kauwgom. Als kauwgom kauwen toegestaan wordt, zal de omvang van die uitgedroogde brij zeker afnemen. Die klonten onder tafel worden namelijk veroorzaakt door leerlingen die snel hun kauwgom verstoppen als de leraar iets vraagt. (Ik vraag me trouwens af waarom er nog steeds geen tafeltjes met een onderkant zijn waar geen kauwgom aan vast kán geplakt worden.) Dat verstoppen hoeft niet meer, dus het kauwgomkrabben zal verleden tijd zijn(!)

Verder heeft elke leraar zo'n vijf minuten extra lestijd. Voordat alle leerlingen hun mond hebben geleegd, is vaak al een deel van de les om. Ook als de leraar tijdens de les iemand betrapt, gaan al snel een paar kostbare minuten voorbij met het welles-nietessen en dergelijke. Die minuten kunnen beter besteed worden aan lesgeven, waardoor leerlingen meer leren en dat is te zien aan de resultaten.
Bovendien is het wetenschappelijk bewezen dat als je ergens op kauwt, de concentratie veel beter is. Leerlingen letten beter op en proefwerken zullen beter gemaakt worden.
In veel kauwgomsoorten, vooral de suikervrije, zit bovendien de stof fenylalanine. Deze stof wordt ook aangemaakt bij onder andere verliefdheid en zorgt ervoor dat je je vrolijker voelt.

Al met al zal dus de les veel gezelliger worden, terwijl de punten omhoog gaan, alleen omdat leerlingen kauwgom mogen kauwen. Dus, beste leraar, zet u even over het idee 'herkauwende koeien' heen, dan vinden leerlingen u aardiger en ú zult het zeker merken aan de lessen en de resultaten.