School & Foutjes maken

Stefan (Skinkie)
Omdat gisteren Nerd, BlaatschaaP en GrayFox al wat gepost hadden kon ik het jullie niet aandoen om nog een stukje te laten lezen. Jullie oogjes zouden anders veel te vermoeid raken van al dat lezen, al dat na denken over onze moeilijke metaforen. Skinkie had medelijden met jullie en das niet goed! Wat moet Skinkie daarvoor hebben meegemaakt? Je leest het hier onder.

Wie denk dat school er is om wat te leren zal van mij geen ongelijk krijgen. Maar wie had ooit verwacht dat leerkrachten kicken op commentaar geven, dat kon er tot vandaag, gisteren dus, ook niet bij mij in.
Ik zal even de situatie schetsen: Wij als HBO'ers moeten projecten draaien en bij projecten horen standaard onzinnige bureaucratische dingen als Plannen van Aanpak, Eisenpakketten, Timeboxen. Een hoop rompeslomp en ergenis.
Nu heb je docenten die het project ondersteunen, om een of andere reden hebben die docenten altijd een hekel aan mij, ik had geen idee hoe dat kwam maar ik denk het antwoord gevonden te hebben.
Via twee andere docenten had ik vernomen dat "bepaalde" docenten binnen ons cluster een dwangstoornis hadden dat ze tot leerkracht had gedreven, dat ze op alles commentaar moesten leveren om hun pupillen vooruit te zien gaan.

Dat had ik weer hoor... nu werk ik samen met een jonge dame die dezelfde instelling als mij heeft, alles moet gelijk goed, en geen tijd verliezen. We gaan al twee weken met identiek spul naar die docent maar elke keer is er iets anders verkeerd.
Wij tweetjes zeker niet op ons achterhoofd gevallen, gingen op onderzoek uit naar het diepere bewustzijn niveau achter een docent.

-Een normaal persoon gaat niet voor een klas staan, of hij moet wel hele goeie opvoedkundige motieven hebben, laten we daar maar niet vanuit gaan!
-Waarom probeert die freak altijd aardig tegen je te doen, daar moeten gewoon andere gedachten achter zitten!
-Denk je nou echt dat de docent zich in jou interesseert? Nee! Hij wil alleen voortuitgang zien, komt hij niet tot een climax, dan zie je dat wel aan je cijfers!

Ook ik heb het overdreven gebracht, maar als je nou ook in dezelfde situatie zou zitten waarin ik nu verkeer heb ik de volgende tips voor je:
1. Verander je document en maak een paar blunders:
-Vergeet de index
-Vergeet de pagina nummering
-Voeg zelf wat taalfouten toe
Dat soort dingen dus... je docent zal gaan controleren, je krijgt wat kritiek als je tevreden bent over je werk zonder de "aanpassingen" en de docent zegt dat hij de "aanpassingen" mist, weet je zeker dat je goed werk hebt gedaan.
De docent is blij omdat hij denkt dat hij je wat geleerd hebt, en jij hebt een lekker voortgangs cijfer.
2. Docenten bezwijken onder druk, locatie leiders, mentoren, visisatie commissies... je kunt met die termen gaan gooien om de sfeer nog een beetje te verslechteren de docent spot vervolgens echt niet meer met je.
3. Negeren, terug pakken op z'n eigen fouten doet het ook altijd goed.

Wat hebben we nu geleerd?
Er wordt niet van een leerling verwacht dat hij alles in een keer goed heeft, wanneer je niet aan die verwachting voldoet en zelf dus beter bent, moet je dat dus eigenlijk niet laten merken. Ik heb daar schijt aan, dus ik heb altijd stront aan de knikker.

Nou mijn volgende stukje zal ook wel over school gaan... want ik ga donderdag mijn P(ropedeuse) krijgen en misschien gaan jullie nog wat veeeeeeeel leukers lezen... maar dat bewaar ik tot de volgende keer