Het nutteloze feitje van de dag: De trein over de Zuiderzee

Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus voortaan voor jullie, elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

We kennen heel wat spoortracés door Nederland, maar wist je dat goederenwagons vroeger ook over de Zuiderzee (tegenwoordig het IJsselmeer) reisden? Van 15 juli 1886 tot 1 april 1936 kon vracht die per spoor vervoerd werd vanuit Noord-Holland met dank aan de spoorpont rechtstreeks naar Friesland reizen in plaats van de omweg via Amsterdam en Zwolle. Goederenwagons konden in in Enkhuizen van het spoor op de pont gereden worden en bij Stavoren de pont weer verlaten om de reis via het spoor weer te vervolgen, of andersom natuurlijk. Passagiers konden in beide plaatsen van de trein overstappen in daarvoor bedoelde veerboot en hoefden niet met wagon en al de pont op. Na de ingebruikname van de weg over de Afsluitdijk werd de spoorpont niet meer gebruikt omdat goederen nu makkelijker via de nieuwe dijk tussen de beide delen van het land konden reizen.

Aankomst van de stoomveerpont van het treinveer Enkhuizen-Stavoren (WikiCommons/Emrik & Binger/Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)
Aankomst van de stoomveerpont van het treinveer Enkhuizen-Stavoren (WikiCommons/Emrik & Binger/Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)

Model van de spoorboot die tussen Enkhuizen en Stavoren voer (WikiCommons/Modelspoormuseum)
Model van de spoorboot die tussen Enkhuizen en Stavoren voer (WikiCommons/Modelspoormuseum)