Het nutteloze feitje van de dag: spoorwegovergang op de A2

Nutteloze feitjes, ze zullen je leven niet drastisch veranderen maar ze zijn wel altijd leuk om te weten. Dus voortaan voor jullie, elke dag een nutteloos feitje om de dag mee door te komen.

Onder het nutteloze feitje van de Diefdijk attendeerde user Joop_van_Amerongen ons op een andere bijzonderheid op de A2, want wist je dat daar vroeger gewoon een spoorlijn de snelweg kruiste. Daarmee bedoelen we niet door middel van een viaduct of tunnel, maar als de trein de A2 passeerde moest het verkeer stil staan. Lange tijd was de spoorwegovergang van de A2 was de enige gelijkvloerse kruising van een autosnelweg met een spoorlijn in Nederland.

In 1914 werd de spoorlijn Aalsmeer - Nieuwersluis-Loenen geopend die na 1950 alleen nog maar voor goederenvervoer gebruikt werd. Toen in de jaren '50 de A2 tussen Amsterdam en Utrecht aangelegd werd, koos men voor een gelijkvloerse kruising tussen de snelweg en de spoorlijn. Dat deed men omdat de snelwegen destijds nog niet zo intensief gebruikt werden en de goederentreinen maar sporadisch reden. Daarnaast was het bouwen van een brug duur en waren bouwmaterialen nog schaars.

De overgang werd aanvankelijk alleen beveiligd met lichten maar al snel werden er spoorbomen toegevoegd. Na een kettingbotsing in 1962 voor de overgang moest de Rijkspolitie bij elke passerende trein het verkeer beoordelen of  het veilig genoeg was om de spoorbomen te sluiten. Nadat het steenkolenvervoer wegviel eind jaren '60 werd het gebruik van de spoorlijn nog minder waardoor de bouw van een brug definitief onrendabel werd. Op 30 mei 1986 stak de laatste trein de A2 over en 1987 werden de rails, spoorbomen en waarschuwingsverlichting verwijderd.