Goedemorgen!

Iedere ochtend buigt Driek Oplopers zich over het nieuws om daarna een lastige vraag te stellen. Vandaag over de bespottelijke berichten van de NS.

Mooie Engelse uitdrukking: window dressing. Dat betekent dat je iets doet of zegt zonder enige inhoud of enig nut, maar dat op het eerste gezicht wel goed staat. Vol trots presenteert de NS het “zoutkaartje”. Iedereen die buiten de spits reist, krijgt 40% korting. Om met dit winterse weer de mensen uit de auto te krijgen, heet het. “Zoutkaartje”? “Haringen in een ton-kaartje” zul je bedoelen. Want:

Juist in deze winterse tijd beschikt de NS over volstrekt onvoldoende treinen. Want door verkeerd inkoopbeleid van onderdelen zijn de treinen van de NS helaas niet winterbestendig. 300 rijtagen staan kapot op het zijspoor. Daardoor vallen sommige treindiensten uit, en rijden heel wat treinen met veel minder rijtuigen dan normaal. Gevolg: reeds nu worden op allerlei trajecten de mensen als haringen in een ton vervoerd. Extra passagiers lokken met een kortingactie is daarom een foute aanpak. Niet in de laatste plaats tegenover de vaste klanten: de hebben gewoon betaald voor hun voordeelurenkaart, maar kunnen een zitplaats nu helemaal op hun buik schrijven door de toeloop van mensen die niet zo’n kaart hebben aangeschaft, maar opeens dezelfde korting krijgen. Sterker nog, de vaste klanten kregen vannacht een mailtje van de NS: Door het winterweer zijn er meer treinen defect. Dat heeft gevolgen voor de dienstregeling.
Kijk voor meer informatie op
www.ns.nl.

Verder maakt de NS met veel aplomb bekend dat ze 50 miljoen extra in de treinstellen investeren. Ook dat is voor de reizigers een sigaar uit eigen doos, want het gáát helemaal niet om extra geld, maar doodgewoon om de dringend noodzakelijke vervanging van verkeerde onderdelen, die de NS zélf ooit had gekocht, maar onvoldoende getest.

Kan NS-Reizigers directeur Huberts mij eens even vertellen, of hij zich erg schaamt voor al deze flauwekul die zijn bedrijf over de Nederlandse samenleving uitstrooit?