Feest bij Nuon!

 
Mooi vind ik dit soort berichten altijd. Momenteel ligt er ergens op de wereld een directeur van Nuon, op een hagelwit strand net buiten zijn eigen vakantievilla, te berekenen hoe hoog zijn bonus zal zijn aan het einde van het jaar. Begrijp me niet verkeerd. Dat geeft allemaal niets. Dat is wat commerciële bedrijven doen: zoveel mogelijk winst proberen te behalen.
 
Daarom begreep ik die nieuwe reclame van Nuon eerst ook niet zo goed. Volgens Nuon verspillen wij jaarlijks zoveel energie, dat je de hele Sahara zou kunnen verlichten. 30% verspilling volgens de reclames. Maar stel nu dat we met z’n allen 30% minder zouden gaan verbruiken. Dat betekent toch minder winst voor Nuon?

Als je er dan wat langer over nadenkt, vallen de stukjes toch ineens op hun plaats. Want 30% minder verbruik, betekent niet 30% minder betalen, alleen maar 30% minder leveren voor Nuon. Over de kosten voor de consument hoor ik ze in die reclame dan ook helemaal niet en dat is logisch, want Nuon zit als commercieel bedrijf met een winstverwachting en die zal na deze monsterwinst niet erg laag liggen.

Nee, Nuon denkt makkelijk mee te liften op de milieuhype. Ik durf met een aan waanzin grenzende zekerheid te zeggen, dat als we allemaal 30% minder gaan verbruiken, binnen 3 jaar Nuon de prijzen zover verhoogd heeft, dat we weer gewoon dezelfde hoge rekening krijgen, als die nu op de deurmat valt. Wat mij betreft is daarom het enige zinnige om te doen, gewoon door leven zoals je nu doet en een beetje te genieten van al die elektriciteit slurpende apparatuur, die het bestaan zo lekker gemakkelijk maken. Die prijzen stijgen toch wel, ongeacht hoeveel wij verbruiken en als het straks zo duur is dat alleen de rijken het nog kunnen betalen, heb je spijt dat je er nu geen plezier van hebt gehad.