De Nieuwe Man!

Gisteren in TweeVandaag een reportage over de nieuwe man. Trendwatcher Marianne Salzman stelt dat mannen weer mannelijk worden. Uiteraard heeft ze hier ook een boek over geschreven: "The future of men".
In het boek introduceert ze de term "überseksuelen". Dit zijn mannen die aantrekkelijk, dynamisch, stijlvol, zelfverzekerd en mannelijk zijn. En ze zijn van alle markten thuis. Kinderen, wilskrachtige vrouwen, gevoelens of voetbal, voor de überseksuele man is het allemaal geen probleem.

Volgens Marianne Salzman is deze trend zichtbaar in de reclames. Tot voor kort werd de man hierin afgeschilderd als een kluns, loser of op zijn minst erg onhandig. Maar in de nieuwste reclame van Bavaria (te zien in de reportage) vecht de nieuwe man zich los van dit juk, verandert gedurende een barre tocht in een soort wildeman om vervolgens zijn Bavaria op te eisen.
De voorbeeldmannen in Nederland, onze eigen überseksuelen dus, zijn Dennis van der Geest, Chris Zegers, Beau van Erven Dorens en Jules Deelder.

Het hele concept, als te zien in de nieuwe Bavaria reclame, is bepaald niet nieuw. Het riekt sterk naar het idee dat al is beschreven in het boekje "De Wildeman" van Robert Bly.
Maar nog los hiervan word ik echt een beetje moe van al die boekjes en concepten over hoe een man zich nu weer moet gedragen. Eerst moest de man een echte kerel zijn. Toen moest de man, onder invloed van het opkomend feminisme, zijn gevoelens kunnen tonen en nu moeten we kennelijk überseksueel zijn.

Bah! Laat ons toch met rust!