Maaike Ouboter: 'Zwaar hoeft niet negatief te zijn'

Daan de Witte (daan1601)

Ze werd wereldberoemd in eigen land door haar deelname aan het programma 'De Beste Singer-Songwriter' waar ze iedereen ontroerde met het prachtige 'Dat Ik Je Mis'. Inmiddels is ze toe aan haar tweede album en die bewijst maar weer eens dat ze een blijver is, want het is een prachtplaat. Wij spraken met haar over de aanloop naar dat album, hoe het tot stand is gekomen en over heel veel meer!

Zelf vindt ze het lastig om te omschrijven wat precies haar stijl is: "Dat vind ik altijd heel moeilijk om te doen zonder daar heel veel woorden voor nodig te hebben. Aan de ene kant zijn het echt luisterliedjes die om de tekst gaan, maar in mijn ogen is het ook weer geen typische kleinkunst. En daarmee bedoel ik dat de muziek gelaagd is, het is een wereld waar je in stapt. Mensen associëren mij waarschijnlijk vaak met de singer-songwritermuziek waarbij alleen maar de gitaar wordt gebruikt, terwijl de muziek veel voller en gelaagder is. Dat is echt wat ik graag maak, muziek waarbij de lagen niet alleen maar in de tekst zitten, maar ook in de composities. Dat voegt zoveel meer toe. We spelen de muziek ook in het theater, dan kan je de liedjes spelen en de verhalen vertellen. Het is ook zeker dan weer niet zo dat mijn muziek alleen maar in het theater past. In het najaar gaan we een clubtour doen, en daar heb ik juist heel veel zin in. De tekst leent zich wellicht beter voor een theater omdat je dan kunt luisteren, wat overigens volgens mij ook prima in een concertzaal mogelijk is. Maar juist die band die meespeelt, de jongens die die plaat hebben ingespeeld, die maken dat dat verhaal nog 10.000 lagen krijgt." 

En van die gelaagdheid zijn genoeg voorbeelden te vinden op de plaat: "'Kom Dichterbij' begint bijvoorbeeld met "Kleed me uit / veeg mijn schouder bloot / steeds meer huid", en dan is de eerste gedacht natuurlijk "Ha, dat gaat over seks!", terwijl als je de muziek erbij hoort op de plaat of als we dat straks live doen, dan hoor je de verschillende lagen die er in dat nummer zitten. Dat liedje gaat eigenlijk over kwetsbaarheid en over hoe je je soms in iemand kan willen verliezen, je laten verdwijnen en je helemaal overgeven. Dat is ook gelijk het meest confronterende liedje voor mij. Dat gevoel zit niet expliciet in de tekst, maar dat voel je eigenlijk alleen maar door de instrumenten die dat overbrengen. Dat nummer is ook alleen maar compleet voor mij met band in de volledige opstelling."

Na 'Dat Ik Je Mis' de hitlijsten bestormde kwamen er toffe kansen en mogelijkheden op Maaike's pad: "Ik heb in de grote zaal van Paradiso mogen staan, zelfs twee keer en die concerten waren helemaal uitverkocht. Een keer met twee strijkers en een keer met mijn band en dat voelde heel fijn en was heel cool. De tweede keer speelde Novastar ook mee, dat was heel bijzonder. Wat ook heel speciaal was, was mijn show in het Amsterdamse Bostheater. Dat was misschien nog wel bijzonderder. Zoals dat gaat in Nederland in de zomer regende het natuurlijk pijpenstelen. Het was echt verschrikkelijk. We begonnen te spelen en ik denk nog geen twee minuten begon het echt te zeiken van de regen. Er zaten echt zoveel mensen, allemaal in de stromende regen. Maar wat er toen gebeurde, was echt geweldig. Er ging een soort van golf van regenponcho’s door het publiek heen en vervolgens is gewoon iedereen dat hele concert blijven zitten. Dat was voor mij ook heel tof om te zien vanaf waar ik aan het spelen was. Ik ben die mensen die daar waren nog steeds heel dankbaar. Je hebt natuurlijk ook de dingen op tv, die dan allemaal gebeuren en heel tof zijn, maar zoiets als het Amsterdamse Bostheather dan wel is waar je het voor doet en waar ik echt gelukkig van werd."

De mensen zijn natuurlijk naar die concerten toegekomen in het begin door 'Dat Ik Je Mis'. Dat nummer maakte enorm veel los bij mensen: "Het leuke is dat ik niet meer heb nagedacht over de weg die het liedje is gaan leiden, en ook niet of ik dat anders had gewild. Het leuke is ook dat het nummer nog steeds iets losmaakt bij mensen en dat er mensen mij daardoor leren kennen, maar er zijn ook steeds meer mensen die niet alleen meer voor dat liedje komen. Ze luisteren hem dan nog wel steeds veel, maar het voelt voor mij niet alsof ik eendagsvlieg ben omdat mensen zijn blijven meegaan met wat ik daarna heb gemaakt. Dan vind ik het ook helemaal niet erg als dat liedje het meest bijzondere liedje blijft, want dat is ook een uniek ding waar ik zelf niet helemaal vat op heb. Dat is toch ook wel cool dat je iets kan maken wat dan ook gelijk je eerste hit is. Mensen vragen mij dan wel eens of ik dat niet eng vind, alsof het iets negatiefs zou zijn, terwijl of je nou aan het begin of aan het eind van je carrière zo'n nummer maakt, het is belangrijk dat de rest er ook toe doet. Dan maakt dat helemaal niets uit."

Dat plotselinge succes bracht natuurlijk ook de nodige gevaren met zich mee en zijn er dus ook lessen geleerd: "Ik ben nog vrij jong, dus ik denk soms wel 'wat weet ik er van'. Wel heb ik in de afgelopen jaren veel naar mensen om me heen gekeken en tips gevraagd, en de lessen waar ik veel van geleerd heb zijn dat je echt tijd moet nemen en het moment is belangrijk. Succes is denk ik ook emotioneel gevaarlijk is, want het is natuurlijk niet normaal dat veel mensen van jou als één persoon plots wat willen. Mensen willen je soms helemaal bezitten en dat is wel iets waar niet vaak over wordt gepraat. Ik ben dan wel uit de wind gehouden door een goed management dus dat is heel fijn. Dat mensen hun verhaal willen delen is heel mooi, maar ik moet mijzelf als persoon dan wel beschermen voor het feit dat ik in m'n eentje maar zoveel verhalen aankan. Dat is natuurlijk iets wat mensen niet kunnen bevatten. Dat neem ik ze ook absoluut niet kwalijk en daar komt ook weer die tijd om de hoek kijken. Je moet heel veel ruimte nemen om zelf erbij te blijven wat je doet. Als het teveel is, moet je op de rem kunnen trappen. Na 'Dat Ik Je Mis' heb ik een aantal keer gehad dat mensen tegen me zeiden dat ik wel zware muziek maakte, alsof dat iets negatiefs is. Muziek gaat over leven en het leven is nou eenmaal complex, en gelukkig maar. Ik vind zwaar ook eigenlijk niet het goede woord, want dat straalt dus iets negatiefs uit."

Voor Vanaf Nu Is Het Van Jou is de band dus heel belangrijk geweest: "Grappig genoeg is op het eerste album ook gewoon een drummer en de band te horen, alleen misschien op een andere manier. Dat het zo anders klinkt komt denk ik voor het grootste gedeelte door Dries Bijlsma, die heeft het geproduceerd. Ik speelde al met deze band tijdens de shows en dus dacht ik het is echt tof om met mijn eigen band de plaat in te spelen. Voor de clubtour van het najaar zijn we al samen aan het repeteren en dan merk je gewoon dat het gelijk goed staat, om dat we al zo met elkaar die muziek hebben gemaakt. Dat is uiteindelijk ontstaan uit het feit dat die instrumenten heel belangrijk zijn. Wat ik dan heel goed vind aan Dries, is dat hij andere er bij kan betrekken en dan vooral met waar ze goed in zijn. Er zijn heel veel mensen die alles zelf willen doen, iets wat ik misschien ook had met het vorige album. Door Dries heb ik wel geleerd beter samen te werken met mensen. De jongens van de band hebben ook van Dries heel veel input gekregen hoe het ongeveer op de plaat moest gaan komen. Wel altijd de vraag of het klopt volgens degene die die partij uiteindelijk in gaan spelen." En de verschillen en overeenkomsten met het vorige album is Maaike duidelijk over: "Volgens mij is het een hele goede balans geworden tussen verschil en overeenkomsten. In de muziek merk je dat het echt wel anders is; het is iets elektrischer met een bredere sound. De teksten zijn ook qua thema's anders, maar je hoort nog steeds heel erg dat het mijn liedjes zijn en dat is de grote overeenkomst. Daarbij ben ik ook dicht bij mezelf gebleven en wat ik graag maak."

Vanaf Nu Is het Van Jou is te beluisteren via Spotify en te verkrijgen bij de platenzaken.