Jeremy Loops: 'Ik heb geen enkele keer een kortere of een makkelijkere route genomen'

Daan de Witte (daan1601)

Met een nieuw album op zak, het looppedal gereed en flink wat nieuwe verhalen om te vertellen is Jeremy Loops begonnen aan zijn tour. Het is muziek die je gelijk weet terug te brengen naar je laatste zonvakantie, en waardoor al die herinneringen weer boven komen drijven. 

"Het is enorm druk op het moment, maar het is zo fijn om weer op weg te zijn. Deze tour is een mix van festivals en eigen concerten, maar ik kan niet zeggen dat ik een voorkeur heb voor de één of voor de ander. Festivalshows kunnen heel speciaal zijn, want de 5000 mensen die je voor je hebt kennen waarschijnlijk niet alle muziek. We zijn best een nieuwe act in Nederland, en alhoewel we er waarschijnlijk wel wat fans hebben staan, is het heel verschillend tegenover het spelen van een show in Paradiso. Dan speel je echt voor "Loops-squad", en daar doe je het net iets anders voor. Daar mix je toch net iets meer van het nieuwe materiaal met het materiaal van het vorige album. Voor een festivalpubliek is een show altijd net iets korter en dan speel je gewoon de liedjes die ze waarschijnlijk kennen. Daarom heb ik misschien een lichte voorkeur voor mijn eigen shows, maar ik vind de spanning van het spelen van een festival heel speciaal."


Loops (32) komt uit Zuid-Afrika, en weet de muziek overal mee naar toe te nemen, en doet dat ook graag naar Nederland: "De connectie tussen Zuid-Afrika en Nederland merkte ik direct toen ik voor het eerst naar Amsterdam reisde, dat was op mijn negentiende en sinds die tijd ben ik meerdere keren teruggeweest. Ik heb me hier altijd thuis gevoeld, mede door het feit dat ik de taal redelijk goed kan verstaan, en ik kan de kranten ook gewoon lezen. Ook het eten bij jullie is in veel opzichten hetzelfde als in Zuid-Afrika. De connectie is er natuurlijk ook door alle Nederlanders die naar Zuid-Afrika zijn getrokken door de tijd heen. Als je opgroeit, ben je je er niet volledig van bewust, maar als je dan op reis gaat krijg je die bewustwording waarom dingen zo gaan in Zuid-Afrika."

Zoals gezegd maakt Loops tijdens het optreden intensief gebruik van het looppedal, een instrument waarmee er verschillende stromen muziek en daarmee dus ook instrumenten, door elkaar heen gemixt kunnen worden. Het vereist een enorm timingsvermogen, maar de meest bekende gebruiker is toch een popartiest, namelijk Ed Sheeran: "Er zijn zoveel verschrikkelijk goede loopartiesten over de hele wereld, en Ed is eigenlijk een redelijk 'basic' loopartiest. Wat mijn kijk is, is dat looping een brede term is, en dat daar weer allemaal subgenres inzitten. Mijn favoriete loopartiesten zijn bijvoorbeeld Dub FX, die het al jaren doet. Maar ook Tash Sultana is fantastisch. Zij gebruikt het ook weer op een hele andere manier dan wat ik doe. Voor mij is het looppedal een platform om te kunnen communiceren met een grotere band. Ik heb nu vijf of zes mensen die bij mij op het podium staan en die zijn allemaal om mij heen bezig met het loopen, en ze spelen in op mijn loops. Ik heb dan ook nooit publieke kritiek gekregen omdat ik het loopen op een manier doe zoals iemand anders het doet, want elke loopartiest probeert op zijn eigen manier die muziek te maken."

Als er snelle blik wordt geworpen op de Facebookpagina van Jeremy Loops valt op dat hij soms commentaar levert op de politieke situatie in Zuid-Afrika of op Afrika in de bredere zin: "Wat ik haat is als ik mensen zeggen dat ik een muzikant ben en daarom dus niet mijn mond mag opentrekken en gewoon maar mijn muziek moet spelen, blijf lekker bij je muziek. Wat ik ook wel eens hoor is 'oh ja, je muziek vind ik tof, maar je visie staat me niet aan. Ik houd er niet van om muziek en politiek te veel te mixen, dus ik denk ook wel degelijk na over wat ik allemaal naar buiten breng. Maar het idee dat muzikanten hun politieke mening voor zich moeten houden is gestoord, want eigenlijk zijn het altijd die personen geweest die als eerste hun mening willen uitspreken en die verdedigen door het in hun muziek te brengen. Als je goed luistert naar mijn muziek is er wel degelijk iets in te herkennen qua politieke visie. Het zit er allemaal in, verborgen in metaforen. Nationalisme, fascisme en racisme houden weer opnieuw grote groepen mensen in bedwang, en daarom is het dus niet de tijd voor mensen om bang te zijn hun mening uit te spreken, maar het is juist de tijd om bij elkaar te komen. Ik merk dat ook in Zuid-Afrika. In het land zijn we heel erg gevoelig wat er gebeurt in het Westen, grotendeels omdat we er zelf ook in onze geschiedenis mee te maken hebben gehad. Jonge Zuid-Afrikanen willen absoluut niet dat het weer teruggaat naar zoals het toen was. Kunst kan daar heel erg bij helpen."

Voor de nieuwe videoclip heeft Loops de handen ineen geslagen met Nederlandse animatoren: "Ze zijn met mij in contact gekomen, en hebben uitgelegd wat ze wilden doen. Hun materiaal zag er fantastisch uit, dus de beslissing was voor mij al snel gemaakt. Ze zijn er zelfs vandaag (op Paaspop, red.) bij om me het boek te overhandigen wat je ziet in de videoclip. Dat vind ik zo tof, dat ik gewoon dat boek ga krijgen waar ze zo hard aan hebben gewerkt."

Het nieuwe album Critical As Water moest niet hetzelfde worden als Trading Change, het debuutalbum: "Het tweede album was een last die ik kwijt moest, maar tegelijkertijd was het ook een werk vol met liefde. Het eerste album was misschien een organische vertegenwoordiging van alles wat er gebeurd was tot dan toe in mijn leven, dus daar zit een hoop liefde, hoop en dankbaarheid in dat ik die muziek kon maken. Ik studeerde toen nog business management. Toen ik muziek vond en het kon brengen naar de mensen was ik daar zo dankbaar voor. Het tweede album zat veel meer druk achter, en ik wilde er ook meer op brengen. Vooral ook omdat ik nu al zes jaar aan het reizen ben en ik gedurende die tijd ben opgegroeid tot wie ik nu ben. De liedjes hebben me meer dan twee jaar gekost om te schrijven, en ik heb geen enkele keer een kortere of een makkelijkere route genomen. Er zijn geen teksten op dit album die niets betekenen, terwijl ik op het eerste album nog wel eens iets aanvulde als dat dan beter rijmde of beter binnen het grotere geheel paste. Veel muzikanten doen dat, maar als ik terugkijk op de albums die ik het tofste vind, dan zijn dat de albums waar de artiest het meest open stond. Je begrijpt die artiest en kan haast in het brein kruipen van die persoon door goed te luisteren naar die muziek. Daarom vind ik het ook heel moeilijk om te schrijven als ik onderweg ben. Dat is de reden dat ik vorig jaar een half jaar pauze heb ingelast om te kunnen schrijven, en weer tot mezelf te kunnen komen samen met mijn surfvrienden en de oceaan. Alle liedjes die ik wilde schrijven, kwamen toen opeens tot me. 'Waves' op het nieuwe album is dan ook een liefdeslied voor de oceaan."

Critical As Water is nu te beluisteren via Spotify en Apple Music, en is te verkrijgen bij een platenzaak in de buurt.