FOK! Game of the Year 2017 - Nummer 10

Nioh heeft het eindelijk geflikt. Het is de eerste game die de Souls-formule gebruikt en er iets nieuws mee doet. Veel basiselementen van Souls zijn aanwezig, maar Team Ninja heeft daarbovenop een actie-gericht vechtsysteem gebouwd dat heel anders voelt. In Nioh dien je niet alleen geduldig te zijn, er worden ook snelle reflexen van de speler gevraagd om de combo's uit te kunnen uitvoeren.

Originele mechanieken zoals de verschillende 'stances' die je met elk wapen kunt aannemen en de Ki Pulse, waarmee de beheer van stamina een nieuwe draai krijgt, maken de combat uniek. Qua mechanieken is deze game simpelweg echt top. Dat blijkt ook uit het feit dat ik bijvoorbeeld uitgebreid met alle wapen-types heb gespeeld. Ze zijn allemaal op hun eigen manier leuk om te leren en te gebruiken. Bij dit soort games focus ik meestal op een of twee types, maar Nioh moedigt je juist aan om alles uit te proberen.

De setting van Nioh zorgt ook voor onderscheiding. Het is uiteraard hartstikke leuk dat het gebruikt maakt van Japanse geschiedenis en folklore. Je vecht bijvoorbeeld in oude Japanse kastelen tegen allerlei yokai (Japanse geesten en demonen). Dat is hele andere koek dan de grimmige bijna middeleeuwse Souls-games.

Nioh voelt ook iets meer toegankelijk en arcade-achtig omdat het gebruik maakt van levels in plaats van een open wereld. Hierdoor kun je ook makkelijker switchen tussen locaties. Zo speel je een level in een dichtbegroeid bos en in het volgende level zit je plotseling in een badhuis vol ninja's. De locaties kunnen dankzij het feit dat het levels zijn experimenteren en variëren op een manier die voor Souls-games onmogelijk is.

Eerlijk is eerlijk, de game laat ook wat steekjes vallen. Het wordt namelijk op gegeven moment toch repetitief omdat er niet genoeg vijandtypes zijn. Veder is het verhaal warrig en het Diablo-achtige lootsysteem is niet altijd prettig om mee te werken. Deze nadelen waren alleen niet genoeg om Nioh van onze GotY-lijst af te houden. Nioh lijkt sowieso de basis te vormen voor een franchise. Van de game zijn meer dan een miljoen exemplaren verkocht, een ongekend succes voor een ontwikkelaar als Team Ninja. Hopelijk weten ze dit uit te laten groeien tot een serie die zich met recht een rivaal mag noemen van Souls.